Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA!

220389808
Foto: Jonas Lindstedt/Göteborgs-Posten

Kolla på den här bilden. Ett par sekunder senare har Oskar Hanska sett till att gömma hela mig i plastpåsar. Inget konstigt i det. Det är lördag, vi är på IKEA Bäckebol och leker kurragömma med 400 glada folk som trycker bakom gardiner, i garderober eller under soffor och sängar. Tio personer letar efter oss. En efter en irrar letarna förbi, hittar folk och rotar bland filtarna i korgen bredvid min. Jag sitter så stilla och tyst jag någonsin kan – innesluten i mitt egna gula plastuniversum. Fyrtiofem minuter senare: ”IKEA:s kundradio – det är ’fritt fram’ för alla som leker kurragömma”. Men då har jag redan blivit hittad. Och fått ge mig ut och leta efter de andra gömda.

Det hela började på Facebook, där Jens Hendar bjöd in sina vänner att vara med och leka kurragömma på IKEA. Och hans vänner bjöd in sina, som bjöd in sina. Det blev snabbt mycket folk. Över 2 500 anmälde sig.

4171384688
Foto: Jonas Lindstedt/Göteborgs-Posten

Det hela säger skvallrar om vad som kan hända när teknik möter kreativitet. Med andra ord: massor. Vi ser det hela tiden: som flashmobbar, protestgrupper och fansidor. Och allt handlar om människor. Eller som Seth Godin skriver i boken Tribes: ”The Internet is just a tool, an easy way to enable some tactics. The real power of tribes has nothing to do with the Internet and everything to do with people.” Det är så vackert.

En del frågar om IKEA var med på det här. Och det beror på hur man menar. Initiativet i sig hade IKEA ingenting med att göra. Jag antar att varuhuset mest var ultimat för en masskurragömma. Men IKEA visste om planerna, och satte upp (självklara) ramar för leken. Och de bidrog själva till det roliga genom att preparera visningsrummen med subtila meddelanden: ”Under en 180 cm bred säng kan det gömma sig minst 5 personer”, ”Om du är liten kan du gömma dig här bakom” och ”Att gömma sig på toaletten är fusk”. Smart. Och bara den som fattat vad varumärkesbyggande handlar om vågar upplåta sitt varuhus som arena för ett sådant här initiativ – och dessutom avsäga sig total kontroll. Men jag tänker inte överteoretisera det här. Det är en lek. En väldigt rolig lek.

Vill du också leka kurragömma?

***

Göteborgs-Posten skrev en artikel om kurragömmandet. Och Oskar Hanska har gjort en film om det hela.

Läs också
Webbfeber: Massiv kurragömma på IKEA
NA.se: Facebookgäng arrangerar IKEA-kurragömma

***

21067_280272506936_737131936_3818924_1346250_n

I veckan som gick var det reklamvernissage på Röhsska museet. Studenterna på KY-Akademien ställde ut och lyckades locka närmare 150 blivande branschkollegor att mingla med öl, tilltugg och varandra. Jag bytte många ord med den mytomspunne Andreas Remfeldt. Bland de många genomarbetade kampanjerna fastnade jag särskilt för Edward Sedelius, Lovisa Ahlman och Maria Backelund, som gjort ett överlevnadskit med riktigt vassa illustrationer och texter. Starkt jobbat, hela klassen!

13 svar till “Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA!”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Trine-Maria, Lars Gundersen, Christian Hermansen, Carl-Johan Linde and others. Carl-Johan Linde said: Kurragömma på #IKEA! Klockrent. RT @Macfeast: Underbart! http://bit.ly/8FVfIU (via @hejg) […]

  2. Per T skriver:

    I love! Otroligt kul.

    Och som du säger, överteoretisera inte. Ikea var mänskligt – vi gillar människor.

  3. […] Alltså – nu kan vi ju inte BARA prata jämmer och elände, jag måste få dela den här länken med er […]

  4. […] Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA! […]

  5. […] This post was mentioned on Twitter by pellet and Stefan Krafft, Emma Johansson. Emma Johansson said: wow!RT @pellet: Åhh, jag blir avundsjuk! På idén, på leken. Läs: Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA! http://bit.ly/9WDuhF […]

  6. […] This post was mentioned on Twitter by Stefan Ronge and Viktor Ögren, Viktor Ögren. Viktor Ögren said: RT @stefanronge: RT @pellet RT @pleasecopyme Teknik+kreativitet+människor = kurragömma på IKEA! http://bt.io/EEIu […]

  7. […] Det här inlägget handlar om när 2500 bildar en grupp på Facebook för att leka kurragömma och hur Ikea nappar på idéen och passar på att bygga upp sitt varumärke. Ikea lever som de lär och passar på att maximera situationen. […]

  8. […] Please copy me » Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA! […]

  9. Jeanette Fors skriver:

    Underbart exempel på kreativitet. Ikea gör det igen! Ikea ligger verkligen på framkanten när det gäller kreativitet i sociala medier.

    Exemplet påminner om Ikea Facebook Showroom där man publicerades bilder från visningsrummen i butiken. Den person som först taggade upp en vara med sitt namn vann produkten. Genialiskt! Ikea fick igång en enorm spridning med så enkla medel.

    Caset finns mer beskrivet här: http://www.365socialmediacases.se/2010/01/1-ikea-facebook-showroom.html

  10. @collentiner skriver:

    kul och smart av Ikea att ställa sig bakom eventet istället för att förhindra det.

    Vet att det även görs ”kurragömma på Ikea” event här i Jönköping men vet inte hur Ikea i Jönköping ställer sig till det.

  11. […] vad Foundthenfoundout och Pleasecopyme tyckte om […]

  12. […] to the tent in Röhsska Museet between January 1 and Febuary 7. Read what Foundthenfoundout and Pleasecopyme thought of the […]

Kommentera