Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad utmärker en bra copywriter?

0000059319_20090803130923

Jag fick frågan på Twitter häromdagen. Och tänkte direkt: tja… världsfrånvänd,. ”Framgångsrik”. Och överbetald.

Men nä. De tre utmärker som tur är inte en bra copywriter.

Istället skulle jag säga att en bra copywriter har förmågan att komma på och känna igen bra idéer – och kan hantverket att skriva fantastiska texter när det krävs. Med andra ord: en stor, stor kärlek till språket. Men en ännu större till riktigt bra idéer.

De mest framgångsrika reklamskribenterna jag har mött är genomgående ödmjuka, allmänbildade och förbaskat smarttänkta. Många har dem verkar ha riktigt kul på jobbet också. Sådana människor gör mig stolt att tillhöra den här branschen.

Vad tycker du utmärker en bra copywriter?

***
header
Bonus: Work for food har produkter som visar den kreativa utvecklingen inom branschen. Se också den här.



14 svar till “Vad utmärker en bra copywriter?”

  1. Henrik skriver:

    ”Please copy me” säger du. Ok säger jag. Men hur går vi med läsbarheten Mattias Åkerberg?

    http://korta.nu/kreativ o pleti

  2. Karin skriver:

    Allt det där samt en stor dos nyfikenhet och en förmåga att slänga sig mellan olika stilar med pennan.

  3. Linus skriver:

    Bra copy utmärker en bra copy. 😉

  4. Marcus Jarl skriver:

    Jag är själv copy och stör mig på alla påhopp jag får angående att jag tydligen ska kunna språk som om jag vore någon typ av språkvetare. Detta är särskilt påtagligt när man är tvungen att spela sällskapsspel. Effektiv copy kan vara ju vara felstavad åt helvete. Huvudsaken är att den går fram. Och jag håller med dig om idéerna. Vår uppgift är att förmedla en bra idé med språket som verktyg. Och så att andra människor med hjälp av bild, text eller ljud fattar vilken sjukt bra idé det är.

    Gick den tanken fram?

    Kul blogg by the way. Som vanligt.

  5. Anton skriver:

    Kul att bara en på bilden är en copyriter! Det är som en ”Where’s Waldo?”-bild – Who’s the copy?

  6. Anton skriver:

    Jag menar copywriter. (Clearly not one myself)

  7. Rolf skriver:

    Då är det dags att citera Bernbach igen:

    ”It is insight into human nature that is the key to the communicator’s skill. For whereas the writer is concerned with what he puts into his writings, the communicator is concerned with what the reader gets out of it. He therefore becomes a student of how people read or listen.”

    William Bernbach

  8. Fredric skriver:

    Håller med dig och Marcus. Jag tycker inte att man behöver vara en nitisk ”svenskalärare” för att vara en bra copywriter. Och nu utgår jag ifrån en så kallad skrivande copywriter, en av de mest onödiga definitioner av yrket som finns. För mig är det ett grundkrav att kunna skriva. Inte bara idéa.

    Jag tycker att det är viktigt att med medvetenhet förmedla ett budskap på ett intressant och originellt sätt. Och där är det stor skillnad på en bra copywriter och en utmärkt sådan. För mig är det sätt som Jan Cederquist skrev, men också var på, en källa till drivkraft som gör att jag hela tiden vill bli bättre och som förhoppningsvis även kan inspirera kommande copywriters.

  9. Marcus Axberg skriver:

    Jag vill opponera lite. Språket och idén är väl ändå ”bara” verktygen man använder som copywriter. Det som skall förmedlas är ju en produkt, en tjänst, en känsla. Ge en god skribent en bra idé och det behöver inte nödvändigtvis bli bra. En bra copywriter däremot kan förvalta en bra idé med de kunskaper, knep och språkliga manövrar som fungerar.

    Vi skriver ju inte bara för att reklambranschen skall beundra idéerna utan främst för att sälja något.

    ::m

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker att förmågan att övertyga är en av de främsta kvaliteterna hos en copywriter. Att på enkelt sätt övertyga läsare i skrift, men också att övertyga uppdragsgivaren om att idén bör genomföras. Ofta hänger det ihop. En person som är besjälad av en bra lösning har lättare att övertyga alla parter. Förmågan att övertyga tycker jag också att storheter som exempelvis Bernbach och Cederquist hade gemensamt.

  11. Andrea skriver:

    Det som utmärker en bra copywriter en riktigt stor papperskorg. Att hon orkar hitta på tusen idéer, döda dem och sedan hitta på tusen till. En bra copywriter förstår att ju fler idéer man tar del av, desto fler idéer får man. En bra copywriter är jävligt flitig.

  12. Tessan skriver:

    Haha, satt just och funderade på detta själv så jag skickar med hela listan.

    10 saker som gör en bra copywriter.

    1. Du kan skriva. Dessutom skriver du så att folk vill läsa, och förstår vad de har läst.
    2. Du kan det där med grammatik, även om du kanske undviker att vara språkpolis i sociala sammanhang.
    3. Du gillar ord. Har det någon gång hänt att du tummat igenom Svenska Ordboken bara för skoj skull kan det aldrig vara en nackdel.

    Det var den enkla biten.

    4. Du är allmänbildad. Kunskap intresserar dig, du vill alltid lära dig mer.
    5. Du kan ta till dig stora mängder information och sortera ut det som är viktigt.
    6. Du kan ta knapphändig information och pussla ihop det till en logisk helhet.

    Det var också ganska grundläggande.

    7. Du jobbar bäst under press. När det inte är kris och panik passar du på att samla inspiration och bolla idéer med både vänner, kollegor och fullständiga främlingar.
    8. Du är en bra strateg. Det är inte alltför otroligt att du uppskattar ett parti Schack emellanåt. Du kan se bortom det uppenbara och tänka steget längre.
    9. Du tycker copywriting är roligt. Det gör dig lycklig att komma på tokiga idéer, intressanta uppslag och genomtänkta formuleringar.

    Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun.

    10. Du jobbar alltid med kund och målgrupp i fokus. Ditt ego är inte en del av kommunikationsplanen. Allt handlar om budskapet.

  13. Cecilia skriver:

    Jag tyckte detta var en mkt bra sida, då jag slkte på copy texter och sen hamnade jag här.
    Blogar själv för att upprätthålla det språk man nu bör kunna till punkt och prickar. Har praktik i 19 veckor på Egmont Kärnan i Malmö och vill givetvis visa vad jag lärt mig på högskolan nu i praktiken. Jag ska få prova på allt som man gör på en marknadsavdelning och idag är det Copy texter jag ska få en inblick i. Men om jag fattat det rätt, ett frispråkigt tänkande, bra ideér och en kreativ skalle är vad som krävs alltså?! :)
    Tack för en intressant blogg.

Kommentera