Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

VW överraskar DDB på jul

På självaste julafton – den heligaste av alla heliga dagar – fick jag se en annons i Göteborgs-Posten. Utan avsändare, men med det genialt enkla budskapet:

Bild 9

Jag fattade direkt att det handlade om Volkswagen. Färgen, typsnittet och anspelningen på payoffen Das Auto fick polletterna att trilla ner. Och jag log sådär som vi reklamskadade gör när vi ser en smart annons. Och resten av dagen – självaste julafton! – tänkte jag på ett tyskt bilmärke! Reklam kan verkligen sätta myror i huvudet på en. Och nu hade DDB Stockholm gjort det igen. Trodde jag.

Men det stannade inte där. Ett par sidor senare:

Bild 8

Och ytterligare sidor senare: bland de andra bilannonserna, var den berömda säcken knuten, tomteskägget avslitet, avsändaren blottad.

Bild 10

Men jag hade fel när jag trodde att DDB Stockholm hade gjort annonserna. Istället är det återförsäljaren Din Bil Göteborg, ett dotterbolag till Volkswagen, som har gjort jobbet. Och mediebyrån heter MediaCom. Kunder kan tydligen. Enkelt och smart!

Vad tycker du?

7 svar till “VW överraskar DDB på jul”

  1. Anders skriver:

    Roliga. Men jag tycker du ska länka om bilderna till jpgs/gifar/pegs eller nått som vanligt dödliga kan kolla på utan att ladda ner bilderna och öppna i ps.

  2. Mattias skriver:

    Anders: Oj. Tack för att du uppmärksammade mig på detta. Jag har fixat bilderna som .png nu.

  3. Henrik Dahlin skriver:

    Reklam är inte rocket science och rocket science är inte reklam.

  4. Sara Hansson skriver:

    Jag gillar att att någon trotsar snirkliga typsnitt och röda uppslag. Lyckat må jag säga! Men var avsändare tvunget? VW kanske skulle behållt skägget på och varit lite hemlighetsfulla i julens ära?

  5. Henrik skriver:

    Reklam är inte raketforskning och raketforskning är inte reklam.

  6. HanssonTM skriver:

    Detta är en riktigt usel rip-off av TT-Line (ett redieri) som gjorde liknande annonser i Sydsvenskan under förra året.

  7. […] var en av alla de som lade märke till annonserna och skrev om det på bloggen Please Copy Me: http://pleasecopyme.se/2010/01/vw-overraskar-ddb-pa-jul/ Uppdragsgivare: Din Bil Göteborg AB Uppdrag: Tala om att mellandagsrean på bilar startar 26/12. […]

Kommentera