Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Beckmansstudenter vänder upp-och-ner på 48 kvadratmeter

Bild 4

Just nu pågår Stockholm Furniture Fair – världens största mässa för nordisk design. Formstudenterna på Beckmans Designhögskola har för andra året i rad en egen monter. Studenterna på Reklam och grafisk form står för gestaltningen och kommunikationen. Deras uppdrag var att berätta om formelevernas projekt, som gick ut på att ifrågasätta och utmana förutfattade meningar om heminredning, där de skulle skapa möbler till ett hem på 48m².

Reklamstudenterna tog fram konceptet 48m² / Same but different. Montern blev en lägenhet på just så många kvadratmeter, ihopsatt på ett oväntat och annorlunda sätt, och där materialen möts där golv kan vara tak och tvärtom. Dessutom skapade studenterna fyra filmer som förklarar känslan: vad är upp och vad är ner?

Se alla filmerna och designföremålen på www.beckmans.se/48m2

Arbetsgruppen
Kaspar Prinz, Sheila Johansson, Johan Barett, Zorica Radovic, Petter Hanberger, Åsa Hammarström, Matilda Sjunnesson

Vad tycker du?

2 svar till “Beckmansstudenter vänder upp-och-ner på 48 kvadratmeter”

  1. Ulrika skriver:

    Jag undrar vad du tycker?
    Har det inte varit väldigt mycket info och väldigt lite av dina infallsvinklar på sista tiden?
    Jag efterlyser lite statements.

  2. Mattias skriver:

    Ulrika: 1) Jag tycker (!) inte att jag nödvändigtvis måste tycka om någonting om allt jag skriver om här. ATT jag skriver om det är i sig ett bevis på att jag i grunden tycker att det är bra. 2) Eftersom du är ändå frågar och är nyfiken: jag tycker det är en schysst produktion och smarta filmer. Däremot tycker jag att Same but different är ett rätt slitet namn. Men jag gillar att kolla in studentarbeten som dessa; de är inte sällan mer genomtänkta och välproducerade än vad vi byråer lyckas åstadkomma. DET är en utmaning!

Kommentera