Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Bo Bergström ville ha en känsla – fick en ostburgare för 12:-

art director

Bo Bergström (han på bilden) hörde av sig till mig häromveckan. Författaren, föreläsaren och reklammannen Bo Bergström. Till en kommande bok ville han ha mina tips på en känslosam, stark reklamtext på svenska – för en konsumtionsvara. Och utan det där sista tillägget hade det varit enkelt. För cancerfonder, stödorganisationer och politiska partier har det ju skrivits både ett och annat bra. Nu var det istället svårt.

De första annonserna jag kan att tänka på var de som Jan Cederquist skrev för Samarin fruktsalt – på 1970-talet. Rubriken var ”När du vill be magen om förlåtelse.” De var väldigt välskrivna historier. Men efter det? Säkert möjligt att hitta några guldkorn, men inte lätt bara så.

Men så kom jag att tänka på en lite mer nutida annons, som Magnus JakobssonDDB Stockholm skrev för – vad kan det vara, ett år sedan? – ja, ett år sedan och som jag då läste med ett leende. Den handlade om en ostburgare från en välkänd amerikanska restaurangkedja. Jag letade fram den och skickade den till Bo. ”Den är ju underbart bra”. Och om allt går vägen hittar du den i hans bok Samspel text-bild, som kommer ut i mars. Den handlar om att text och bild i reklam ofta säger samma sak, och det blir ”pannkaka av det hela”. Boken visar hur du kan få de två att spela ihop, och tillsammans förmedla ett starkt och tydligt budskap.

Nyfiken på McDonald’s-annonsen? Här är den. Klicka på den för att läsa den som pdf (öppnas i nytt fönster).

Bild 17

Vad tycker du?

***

Det där Samarin-annonser hittar du i boken Copy? Copy! (Om du nu hittar den. Att leta på antikvariat är mitt bästa tips.)

***

Som författare är Bo Bergström mest känd för sin bok Effektiv visuell kommunikation, som är en bibel på många reklamutbildningar och har sålts i över 30 000 exemplar. Bläddra i den här.

***

Dagens låt: Montt Mardié – Dancing shoes (Spotify)

10 svar till “Bo Bergström ville ha en känsla – fick en ostburgare för 12:-”

  1. P.N. skriver:

    Gillar den där annonsen skarpt, men tycker nästan att den vore bättre utan bilden.. Nått att tänka på med tanke på bokens titel?

  2. R skriver:

    Någonstans skär det sig mellan den handskrivna texten, den högtravande sliskiga tonen och den plastiga cheeseburgaren. Det tycker jag i alla fall.

  3. Peter skriver:

    Den här annonsen är ju humoristiskt skriven. Men det förstår väl alla?

  4. Fredrik R skriver:

    Jag håller med R. Om jag skulle utse den hamburgare som minst av alla leder till de där associationerna, så är det McDonald’s cheeseburgare.

  5. Jonas skriver:

    Jag håller med Peter. Är ni blinda? Annonsen är ju ett retoriskt skämt om den typen av annonser den utger sig för att vara. Det är väl det som är bra med den?

  6. GrodanBlogg skriver:

    Känns lite handgjord ejder, i trä. Eller?

  7. Sara skriver:

    känns som en reklam riktad till reklammakare (copys framförallt?) snarare än konsumenter. En sån lång snirklig reklamtext läser ju ingen som inte jobbar med reklam :) Måste erkänna att jag inte ens orkade förbi rad 5…

  8. Sara skriver:

    ps. men din rubrik är grym, den läste och klickade jag på mer än gärna

  9. Mattias skriver:

    Äntligen lite glöd bland kommentarerna igen, det gillar jag. Men se till att hålla en schysst ton. Intressant att långt ifrån alla verkar uppskatta annonsen.

  10. GrodanBlogg skriver:

    Eller var det handmålad ejder, i trä? Kommer inte ihåg…

Kommentera