Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är Agenda-inslaget om viral reklam (med bonusmaterial)

agenda

SVT-programmet Agenda visade i söndags, den 7 februari, ett sex minuter kort inslag om viral marknadsföring (börjar efter 20.03). Det hela presenterades som ”den senaste reklamtrenden” – och den verkligt hårda granskningen av fenomenet uteblev. Istället blev det en kortfattad smörgås-bord-presentation av framgångsrika filmerna i sammanhanget. Henrik Sjödin, varumärkes- och marknadsföringsforskare; Andreas Dahlqvist, creative director DDB Stockholm; Madeleine Östlund, reporter Dagens Media; och Stina Honkamaa, Sverigechef Google, medverkade i inslaget.  Här är alla filmerna i sin helhet:

Samsung  – Extreme Sheep LED Art

Microsoft  – Megawoosh

MSI – Laptop in butt

Volkswagen – Pianotrappan

Evian – Roller babies

Dove – Evolution

Tre apor – Bag-in-box + micro

TV3 – Sandhamnstek

Old lady and air bag

Vad tycker du?

2 svar till “Här är Agenda-inslaget om viral reklam (med bonusmaterial)”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Björn Alberts. Björn Alberts said: RT @pleasecopyme: Här är Agenda-inslaget om viral reklam (med bonusmaterial) http://bit.ly/cPvgCB #pleasecopyme […]

  2. Micco Grönholm skriver:

    Jag gillar Pianotrappan och Evolution. Och hoppas därför att de också är bra reklam för VW respektive Dove. De övriga ger jag inte mycket för. Vad tycker du?

Kommentera