Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är dojjorna som håller balansen i ett år

Med start precis idag – den 22 februari – kommer skovarumärket New Balance att visualisera balans på lika många sätt som året har dagar – och varje dag portionera ut resultatet som en 20-sekundersfilm direkt till en skärm nära dig. Bakom satsningen New Balance 365 står reklambyrån Mother New York och den svenske regissören Jesper Kouthoofd. Webbplatsen är navet och den kreativa verkstaden i kampanjen; till den kopplas en Iphone-applikation som fungerar som en visuell väckarklocka.

newbalance365.com

nb-phone

Korta reflektioner
Hur länge ska vi inom reklambranschen prata om kampanjer? Om du frågar mig: inte så länge till. Alltfler företag – och byråer – börjar inse att en kontinuerlig relation med konsumenten är vägen att gå, istället för klatschiga punktinsatser kallade kampanjer. Det här är ett tydligt exempel på ett sådant tänk: varje dag, månad in och månad ut. Samma grundbudskap – förmedlat på hundratals sätt. Och jag gillar det. Det är galet, omedelbart och väldigt kouthoofdskt.

Vad tycker du?

4 svar till “Här är dojjorna som håller balansen i ett år”

  1. Jonas skriver:

    Jag har alltid tyckt (njaa, det var väl en överdrift.) att det borde vara en självklarhet att lansera en sajt med en kampanj men att sen hålla liv i den längre än en månad. I vårt fall har det inneburit en praktiska problem i form av att det måste finnas folk som övervakar eller håller kontakten med besökarna under en längre tid. Det är inte säkert att det alltid finns sådana resurser, både i form av personal men också ekonomiskt, på företagen.

  2. Navid skriver:

    Om ”kampanjer” är kortsiktiga lösningar som fokuserar på nyaste produkten, nyaste tjänsten eller lösningen så borde motsatsen/det nya tänket vara…. ?… Vad?
    Ska man göra som Svenska kyrkan och öppna upp bönesajter eller som Kinneviksgruppen gör med ”Play for change” öppna upp med tävlingar som leder till nya bolag som i sig blir ett sätt att marknadsföra sitt varumärke a la CSR?
    Vad är ordet efter ”kampanj” i evolutionsstegen?

  3. Simon Färninger skriver:

    Helt underbart, jag ser med spänning fram emot att se hur min sömn mäter sig med resten av världen!

    NB har skapat nåt mycket engagerande!

  4. […] på Please Copy Me ställer en oerhört relevant fråga (som väcker två till): Hur länge vi kommer att prata om […]

Kommentera