Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är Sveriges tio bästa reklamskribenter under 2009

Bild 10

Åtminstone om du frågar Resumé. De har räknat samman poängen i Månadens kampanj (numera Reklamallsvenskan) under 2009, och kommit fram till den här listan:

Etta: Magnus Jakobsson, DDB Stockholm
Tvåa: Jacob Nelson, Forsman & Bodenfors
Trea: Christian Heinig, Storåkers McCann
Fyra: Niclas Carlsson, King
Femma: Linus Östholm, DDB Stockholm
Sexa: Marcus Hägglöf, Forsman & Bodenfors
Sjua: Patrick Dry, DDB Stockholm
Åtta: Elisabeth Berlander, Goss
Åtta (också): Michael Schultz, Goss
Åtta (också också): Ulrika Good, Goss

Magnus Jakobsson
(bilden förresten) måste haft ett riktigt roligt år, och lyckades med konststycket att försvara titeln. Nu har han framgångsrika kampanjer för McDonald’s, Försvarsmakten och Papercut på sitt samvete också. Andraplatsens Jacob Nelson jobbar med AMF och Volvo Personbilar, medan Christian Heinig har Riksgälden på sin kundlista.

Kan du inte få nog av listor? Okej, här kommer två till.

Sveriges bästa byråer
1. DDB Stockholm
2. Forsman & Bodenfors
3. King
4. Lowe Brindfors
5. Storåkers McCann

Sveriges bästa kunder (och deras byråer)
1. McDonald’s (DDB Stockholm)
2. Riksgälden (Storåkers McCann)
3. ICA (King)
4. Försvarsmakten (DDB Stockholm)
5. AMF Pension (Forsman & Bodenfors)

Det är väl ingen överdrift att snacka om en solklar dominans. Mycket i reklam-Sverige handlar om ett fåtal urstarka byråer i Stockholm och Göteborg.

Vad tycker du?

6 svar till “Här är Sveriges tio bästa reklamskribenter under 2009”

  1. Victor skriver:

    Undrar hur det kan komma sig att Resumés listor skiljer sig så mycket från internationella tävlingar? Förutom DDB då…

  2. Nathalie skriver:

    Byrådominans är en sak. Mansdominans en annan. Där har vi en del att jobba på..

  3. Mattias skriver:

    Victor: Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Kan du utveckla?

    Nathalie: Vad är anledningen, tror du? Och framför allt: vad är lösningen?

  4. Per T skriver:

    Nä, nästa år ska Magnus bort – trots att han är ett jäkla geni. Eller hur!?!

    Lets go, bobo.

  5. Sara skriver:

    Jag tycker (precis som Nathalie) att det är på tok för många snubbar på listan. Eller kanske snarare, alldeles för få tjejer.
    Trist.

  6. Tom skriver:

    Victor: hört talas om uttrycket ”all business is local” ??

Kommentera