Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hepp! Här är mina 48 timmar.

Bild 13

Många i reklambranschen älskar att tävla. Och det ska börjas i tid. 48h är Sveriges enda reklamtävling för och av studenter. Sveriges kommunikationsbyråer och Citypaketet sponsrar det hela. Och snart är det dags igen; den 25-27 mars samlas närmare 300 studenter i Stockholm för att tävla. På 48 timmar ska en copywriter, en art director och en strateg utforma en helsidesannons utifrån en given – men ännu hemlig – brief från en ideell förening.  Tanken är att lyfta fram kreativitet och nyskapande, och att föra studenterna och reklambranschen ett steg närmare varandra. Det vinnande bidraget publiceras som helsidesannons på sidan tre i DN, GP och Sydsvenskan.

Tillsammans med mina klasskamrater på KY-Akademien var jag med i 48h 2006 (eller 2007, minns inte riktigt). Arrangörerna av årets tävling bad mig att gästblogga om min upplevelse. Jag skrev om ängslighet och prestationsångest.

Härligt! Ängslighet och ångest i dagarna två
Om vi bortser från de sextionio timmar som min vän Björn och jag lyckades hålla oss klarvakna nångång i tonåren är 48h de konstigaste i mitt liv. Trots att det snart gått fyra år tänker jag fortfarande på de där dagarna ibland. Och om du ber mig att sammanfatta kampen i lika många ord väljer jag ett par som trivs i varandras sällskap. Ängslighet och prestationsångest.
Läs hela texten här.
Om du är reklamstudent: anmäl dig till 48h. Det är roligt, förvirrande och lärorikt. Det går också att följa 48h på Twitter.

Hur var dina 48h? Jag har någonting att säga!

Kommentera