Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kolla SVT Agenda om viral marknadsföring på söndag!

t-mobile-trafalgar-square

Nu på söndag, den 7 februari, handlar SVT-programmet Agenda om reklam. De kommer att granska det vi slarvigt kallar för viral marknadsföring; kampanjer och filmer med mer eller mindre dolda reklambudskap, som vi konsumenter själva sprider på nätet. Det är ”företagens nya sätt att nå kunder när många tröttnat på vanlig reklam i ‘gammelmedierna’.” Häromdagen blev jag intervjuad om min syn på virala kampanjer i allmänhet, och om den aktuella TV3-kampanjen Sandhamnstek i synnerhet. Resultatet ser du på söndag klockan 21.15 i SVT2.

UPPDATERAT 2010-02-05: SVT meddelade idag att jag blivit ”bortklippt” ur programmet. Anledningen? Vi var två tilltänkta medverkande som beskrev fenomenet på ungefär samma sätt. Bara en av oss behövdes. Och hon råkar vara kvinna, jag råkar vara man. Jaha. Det känns lite snopet såklart. Men sådant händer.

BONUS:
inför intervjun blev jag ombedd att välja ut tre favoritfilmer, som alla fått omfattande spridning på nätet den senaste tiden. Det var ett verkligt svårt uppdrag, med tanke på att det finns typ sjuttielvatusen. Och hälften av dem har jag förmodligen inte ens sett. Bland de jag har sett är många riktigt bra. Men här är de tre som jag valde:

T-Mobile – Sing-a-long
Det finns en film där över 13 000 människor har samlat på Trafalgar Square i London och sjunger Hey Jude tillsammans. Den kan jag se hur många gånger som helst. Det är mobiloperatören T-Mobile som ligger bakom den, och deras payoff är Life’s for sharing”. Det summerar väldigt bra vad det handlar om: livet är till för att dela med sig av. Och det är också tanken med virala filmer.

Inspired bicycles
En annan film som jag gillar är den för Inspired Bicycles, där Skottlands främste trialcyklist gör de mest fantastiska tricks på trappor, broar och staket i centrala Edinburgh. Den vänder sig till en väldigt nischad målgrupp, men över 15 miljoner har tittat på filmen på YouTube. Det gör det ännu häftigare att faktiskt vara (eller bli) en duktig cyklist, och kunna alla de där tricken.

Volkswagen – Pianotrappan
Ett svenskt exempel som jag gillar är Pianotrappan, som skapades på Odenplan i Stockholm i somras. Det är en kampanj för Volkswagen, som driver en teori om att glädje är det lättaste sättet att få folk att ändra sitt beteende. Klart man vill ta trapporna om det är ett jättestort piano. Över 10 miljoner har sett den här filmen, och jag tror inte att så många av dem omedelbart köper en Volkswagen. Men de uppmärksammar varumärket och uppfattar det som innovativt. Chansen är större att de väljer en sådan bil framför en annan nästa gång. Och då har filmen lyckats med sitt långsiktiga mål.

Vad tycker du?

8 svar till “Kolla SVT Agenda om viral marknadsföring på söndag!”

  1. Finn Lydänge skriver:

    Kul filmval. Efter att följt din blogg ett tag har jag bildat mig en uppfattning om dig och blev förvånad över att Danny MacAskill är med. Backflippen han sätter vid trädet är helt sinnessjuk!

    Ska kika på Agenda på söndag.

  2. Mattias skriver:

    Varför så förvånad? Positivt förvånad? Haha, ja mycket är sinnessjukt i den filmen.

  3. Finn Lydänge skriver:

    Positivt förvånad absolut.

    Förövrigt heter det ”trialcyklist” och inte ”trailcyklist”. När man cyklar trail så cyklar man på stigar och när man cyklar trial då gör man som Danny MacAskill. Ska man peta med språket så kan man vara petig på riktigt. :)

  4. Mattias skriver:

    Finn: Skönt att du läxar upp mig! Jag hade ingen aning om att det fanns en skillnad mellan trail och trial. Men nu vet jag – stort tack.

    Och jag har såklart ändrat i inlägget.

  5. Per Johansson skriver:

    Kul filmer allihop, T-mobile går direkt til hjärtat men frågan är om inte Volkswagen vinner i längden. Ser fram emot nummer uppföljaren.

  6. Dabitch skriver:

    Schysst, jag skall kolla på Söndag, jag gillar ju Agenda OCH reklam, win-win!

  7. Mattias skriver:

    Dabitch: Synd bara att jag inte fick plats. Men programmet lär bli minst lika sevärt ändå.

  8. Dabitch skriver:

    …fick inte plats? Hamnade du på klippgolvet? ÄÄäääh. Får kolla ändå, se vilka de talar med. Det är ju skilnad på viral och stealth advertising, hoppas nån påpekar det. Annars kommer folk kanske tro att viral == stealth vilket inte är fallet.

Kommentera