Kreatörer lämnar sina byråer – och kunderna följer med

outofoffice

Under hösten skrev jag om framtidens reklambyråer. Jag gissade att vi kommer att få se kreativa dreamteam, frilanskollektiv och utmanarbyråer. Och att de drakar som inte fattar den digitala utvecklingen långsamt kommer att bli skelett. Många tyckte till då. Och en del trodde att jag hade tokfel. Det kanhända att de har rätt. Men ett och annat har den senaste tiden gett mig rätt. Som att Åhléns lämnat King, och istället för att som väntat gå ut i en byråupphandling valde att samarbeta med frilansteam och enskilda kreatörer. Eller att erkända duktiga reklamskapare som Anna Romson, Maria Fredriksson, Björn Hjalmar, Emma Zetterholm och Mattias Jersild väljer att samarbeta i nystartade kreatörsnätverket Out of Office. Där kommer de att arbeta både tillsammans och med egna uppdragsgivare. Och där finns projektledare, produktionsledare, grafiska formgivare och filmproducenter också.

Det låter på pappret som ett lockande sätt att arbeta. Och i verkligheten? Jag vet inte. Men det är en spännande utveckling att ta del av. Och jag är övertygad om att den de närmaste åren kommer att vända ner på ett och annat i den svenska reklambranschen.

Vad tror du? Jag har en åsikt.

***

Dagens låt: Fanfarlo – The Walls Are Coming Down (Spotify)