Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kreatörer lämnar sina byråer – och kunderna följer med

outofoffice

Under hösten skrev jag om framtidens reklambyråer. Jag gissade att vi kommer att få se kreativa dreamteam, frilanskollektiv och utmanarbyråer. Och att de drakar som inte fattar den digitala utvecklingen långsamt kommer att bli skelett. Många tyckte till då. Och en del trodde att jag hade tokfel. Det kanhända att de har rätt. Men ett och annat har den senaste tiden gett mig rätt. Som att Åhléns lämnat King, och istället för att som väntat gå ut i en byråupphandling valde att samarbeta med frilansteam och enskilda kreatörer. Eller att erkända duktiga reklamskapare som Anna Romson, Maria Fredriksson, Björn Hjalmar, Emma Zetterholm och Mattias Jersild väljer att samarbeta i nystartade kreatörsnätverket Out of Office. Där kommer de att arbeta både tillsammans och med egna uppdragsgivare. Och där finns projektledare, produktionsledare, grafiska formgivare och filmproducenter också.

Det låter på pappret som ett lockande sätt att arbeta. Och i verkligheten? Jag vet inte. Men det är en spännande utveckling att ta del av. Och jag är övertygad om att den de närmaste åren kommer att vända ner på ett och annat i den svenska reklambranschen.

Vad tror du? Jag har en åsikt.

***

Dagens låt: Fanfarlo – The Walls Are Coming Down (Spotify)

3 svar till “Kreatörer lämnar sina byråer – och kunderna följer med”

  1. C-g skriver:

    Personligen tycker jag att det är en trevlig företeelse. Det är dock ej en konkurrent till reklambyrån, som har en oerhört mycket bredare strategisk kompetens t ex. Reklam är som bekant inte bara ett gäng trevliga kreatörer i ett kollektiv. Det är oerhört mycket mer än så.

  2. Nell skriver:

    Jag som har som dröm att få jobba som idéspruta på ett kanonkreativt kontor när jag är färdigutbildad, hoppas det finns många såna kvar om några år i alla fall!

  3. Per T skriver:

    Ja, du testar ju själv frilanslivet inom kort, så snart vet du mer :)

    Vad som är viktigt att tänka på när det handlar om sånt som Out of office, är att de som är med där alla är erfarna kreatörer – och erfarenheten kommer från byråer. Visserligen utan att ha granskat medlemmarnas cv, men de jag tittat på har i allafall byråbakgrund. Kanske krävs den erfarenheten för att lyckas bra?

    Själv har jag kontakt både med frilanskollektiv och enskilda som jobbar i tillfälliga konstellationer. Generellt verkar det som att små aktörer jobbar med små företagat, eller med mindre delar i större företag. Kanske är det mycket som C-G skriver här ovan, att den breda kompetensen är svår att ha i lösa kollektiv, men jag tror egentligen inte det.

    Det stora problemet för frilansar och -kollektiv handlar om att kundsidan måste inse vilka fördelar som finns för just dem – om de finns där, förstås.

Kommentera