Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nespresso kampanjar med himmelsk dramaturgi

Bild 1

Skulle du byta bort in din espressomaskin om du fick livet tillbaka? Det är den stora frågan i den internationella kampanjen för Nespresso. Bakom kampanjen står reklambyrån McCann Paris. I rollerna ser du George Clooney, John Malkovich och fyra himmelska skönheter.

Bild 2

www.nespresso-whatelse.com

Du upplever kampanjfilmerna bästa på sajten Nespresso what else?, men om du har ont om tid: kolla in de här tre filmerna. Storyn? George Clooney köper en espressomaskin, går ut från affären, får ett fallande piano i huvudet och kommer till himlen där han möter Sankte John Malkovich. Där ställs han inför tre alternativ: lämna bort, behålla eller förhandla om den åtråvärda maskinen?

Korta reflektioner
Nespresso har använt George Clooney som talesperson i flera år, men kommunikationen har aldrig – om du frågar mig – riktigt lyft till himmelska höjder. Inte förrän nu. I en enkel story som engagerar tittaren förmedlar Clooney och Malkovic här stillsam humor genom ett briljant skådespel. Det är så att man vill se det här en gång till. Och en gång till. Och det är inte svårt att bli en smula avundsjuk på den kaxiga payoffen: What else?

Vad tycker du?



7 svar till “Nespresso kampanjar med himmelsk dramaturgi”

  1. Anjo skriver:

    Briljant. Nuff said.

  2. Wikipetter skriver:

    Vad är en expressomaskin som du hänvisar till :)-Sveriges vanligaste felskrivning?

  3. Mattias skriver:

    Wikipetter: Haha. Ibland går det lite fort. I espressofart typ. Kuriosa: ”expressomaskin” ger 43 500 träffar (!) på Google.

  4. Fredric skriver:

    Coffee and just you and me. I like it.

  5. Tessan skriver:

    Vad jag undrar är hur fan de har råd med Clooney och Malkowic i samma kampanj. Det är ju en kaffemaskin för jösse namn.

  6. Eva skriver:

    Nespresso är en fantastisk pryl, George Clooney är en fantastisk man och detta är en fantastisk film om kaffemaskiner.

  7. Cash skriver:

    There are no producers here…
    LOVE IT!

Kommentera