Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Annonser som når ända fram

faltman

Här har vi en annons som verkligen drar ögonen till sig. Det tyckte juryn i annonstävlingen Bonniers Nya uppslag också, och belönade den med guld.  Det är tydligt att Fältman & Malmén har gjort ett smått bakalöst (sorry) jobb för Nationalmuseum.

Copyn
Beskåda den yppiga barockens färger och former på Nationalmuseums mästarmöte. Bakverk hittar du i vår restaurang.

Korta reflektioner
Okej, kopplingen mellan konstens runda former och restaurangens bakverk känns en smula krystad, men jag köper den. Och jag kan nästan inte sluta titta på den annonsen. Den är enkel och smart. Och gör sig garanterat riktigt bra på ett uppslag (trots att det måste ha varit lockande att publicera den på baksidan – sorry igen, jag ska sluta nu).

Istället: vad tycker du?

Bakdelar är ett inte helt ovanligt inslag i reklamsammanhang. Förutom ”We love all bottoms”-kampanjen för Lindex och ”Smaken är som baken”-kampanjen för IKEA kommer jag att tänka på de här tre stjärtlösningarna.

tysk_bak
preview_600_538

Reklambyrå: Bartle Bogle Hegarty. Kreatörer: William Gelner, Amir Farhang, Matt Campbell.

15-04898-PRE   I_love_India_Bifacid_CMYK_300_dpi   x610

Reklambyrå: Saatchi & Saatchi. Kreatörer: Adam Kerj, Magnus Jakobsson, Nima Stillerud



Kommentera