Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Copywriter, vad tjänar du?

Sveriges Kommunikationsbyråer har nyligen undersökt vad folk i reklambranschen tjänar. Resultatet? Förutom att män beklagligt nog fortfarande tjänar mer än kvinnor? Tja, kanske att vi inte är sådär överbetalda som folk tror (och vi själva ibland låter påskina). Undersökningen visar att medellönen för en copywriter är 39 400 kronor. Det låter i och för sig rätt mycket i mina öron, och det är 800 kronor mer än medellönen för art directors. Förklaringen kan vara att några lyckliga ostar drar upp genomsnittet ganska ordentligt; de eller den reklamskribent som tjänar mest lyfter 75 000 kronor i månaden (den som tjänar minst får 22).

Komm har i undersökningen frågat 173 reklamskribenter om deras lön. Men har de frågat dig? Inte? Då får du chansen att svara på frågan i högerspalten. Asså, har de frågat dig? Svara här också. Målet är att 200 svenska copywriters ska svara. Det kommer ge oss en (mer rättvisande?) hint om vad folk som skriver reklam faktiskt har i lön. Du – och många andra – kan använda det som ett tungt vägande argument i nästa löneförhandling.

Tack för ditt svar! Om en vecka presenteras resultatet här.

Kommentera