Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Därför hoppas vi på ett Folkets guldägg – nästa år.

Kära reklambransch, ärade allmänhet.

Det ser inte ut att bli något Folkets guldägg. Inte i år i alla fall. Vi är de första att beklaga det. Men läs det här innan du ens tänker tanken att bli besviken:

Folkets guldägg har under den senaste veckan skapat snack och rubriker i den svenska reklambranschen. Över 700 människor har gått med i Facebook-gruppen, Dagens Media har skrivit en artikel som snabbt blev den mest kommenterade på sajten – och många har genom blogginlägg och krönikor uppmuntrat initiativet. Bland dem hittar du Gustav Martner, creative director på CP+B Europe och Nina Åkestam, copywriter på Garbergs.

Vi har häpnat över den sunda debatt som initiativet har skapat – och har blivit uppriktigt glada över att så många av er unisont ställt er bakom idén. Trots allt detta ser det alltså inte ut att bli något Folkets guldägg i år. Här är anledningen:

Sveriges Kommunikationsbyråer meddelade häromdagen att de vill slå vakt om sitt varumärke, och därför ser en kompletterande, icke-kommersiell reklamtävling med ett liknande namn som en omöjlighet. De vill att vi väljer ett annat namn på tävlingen.

Vi tycker att ett sådant beslut lägger fällben på tävlingen. En av tankarna med att välja namnet Folkets guldägg har varit att på sikt lyfta kännedomen om reklambranschen i allmänhet och landets största kreativitetstävling i synnerhet. Efter beslut från Komm vill vi nu till varje pris göra det bästa av situationen. Och därmed också det som på lång sikt är bäst för Folkets guldägg. Därför väljer vi att backa – och tänka om.

Vi kommer att låta tanken och debatten om ett Folkets guldägg leva vidare genom att passa bollen till Sveriges Kommunikationsbyråer. De är de enda som kan genomföra en sådan här tävling med det namn som bäst kommunicerar vad den är: Folkets guldägg.

Vi vägrar att se detta som ett nederlag. Tvärtom är det en seger för alla som hoppas på en ännu bättre, klokare och mer kreativ svensk reklambransch. Tanken är väckt och bollen är i rullning. Istället väljer vi att se det stora engagemanget och den sunda debatten som ett gigantiskt inlägg i diskussionen om utvecklingen av Guldägget. Och den diskussionen slutar inte här. Det gör inte heller tanken på ett Folkets guldägg. För nu vet vi att det finns ett enormt stöd för ett sådant pris – både i och utanför den svenska reklambranschen. Det hoppas vi att Komm tar tillvara på redan nästa år.

folketsguldagg.se har vi samlat det engagemang och den debatt som Folkets guldägg har resulterat i. Se som det som grunden till någonting stort. För en sak är säker: tanken på ett Folkets guldägg förtjänar inte att dö. Länge leve Folkets guldägg!

Med kärlek
Dan Stendahl och Mattias Åkerberg

PS. Borde vi inte ha kollat upp om Guldägget var ett registrerat varumärke innan vi drog igång det här? Klart vi borde. Gjorde vi det? Klart vi gjorde. Kruxet är att det inte är Guldägget, utan istället Guldäggstävlingen, som är ett registrerat varumärke hos Patent- och registreringsverket (PRV).

PS2. Vad tycker du? Skriv din åsikt i kommentarerna, eller i Facebook-gruppen.

Ett svar till “Därför hoppas vi på ett Folkets guldägg – nästa år.”

  1. […] Därför hoppas vi på ett Folkets guldägg – nästa år. – […]

Kommentera