Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fartkameralotteri vann Rolighetsteorin

Det är ingen vild gissning att Volkswagen-kampanjen Rolighetsteorin är Sveriges mest uppmärksammade de senaste åren. Filmen med pianotrappan har sett bortåt 15 miljoner gånger på YouTube, och blev nyligen utsedd till världens (!) mest kommenterade och refererade film genom tiderna (!!). Till kampanjen hörde också en tävling med uppdraget att bevisa rolighetsteorin: att glädje är det lättaste sättet att få folk att ändra sig. Över 700 bidrag från 39 länder kom in, och efter omröstningen på sajten fanns tio finalister kvar. Nu har Johan Tell, författare; Amelie Silferstolpe, Volontärbyrån; Petra Mede, komiker; och Stefan Dahlin, produktchef, Volkswagen Sverige, utsett vinnaren. Och de var fullständigt eniga!


VINNAREN – The Speed Camera Lottery

Om du inte kollat på filmen: idén är att skapa ett lotteri där alla som håller hastighetsbegränsningen har chans att vinna pengar. Potten blir de böter som fartsyndarna betalar in. Bakom idén står Kevin Richardson, som är spelutvecklare i Kalifornien. Han vill belöna ett positivt beteende istället för att bestraffa ett dåligt. Och vad ska man säga? Hatten av! Och nu vore det roligt om Vägverket fick tummen ur och gjorde verklighet av fartkameralotteriet.

***

Räkna lugnt med att den diskussion som redan har omgett Rolighetsteorin snart lär ta ny fart. Kampanjen är nämligen nominerad i media-, film- och eventkategorin i det stundande Guldägget, och många har åsikter om kampanjens relevans, effekt och unicitet (den har anklagats för att vara ett plagiat, helt sakna koppling till produkten och därför inte generera försäljning). På Volkswagen menar man dock bestämt att kampanjen har ökat både intresset och försäljningen. Vad tycker du?

Ett svar till “Fartkameralotteri vann Rolighetsteorin”

  1. Erik skriver:

    Fantastisk lösning!

Kommentera