Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Folkets guldägg – nu börjar vi! (och vi behöver din hjälp)

Folkets_guldägg_366bred
Är Folkets guldägg en fullständigt befängd idé? Kanske förstår sig vanligt folk inte på reklam? Eller är det vi som inte förstår oss på vanligt folk?

För knappt ett år sedan skrev jag en krönika i branschtidningen Resumé. Uppmaningen till Sveriges Kommunikationsbyråer var tydlig: komplettera Guldägget med ett pris som svenska folket delar ut till den mest hjärtvärmande, roligaste eller mest angelägna reklamen under året. Responsen var rätt sval. ”Allmänintresset för reklam är nog inte så stort, men kanske kan vi testa något år”, svarade man. Men ingenting har hänt. Därför har jag bestämt mig för att ta saken i egna händer. Och inte bara i egna. utan också bjuda in andra – dig också – att vara med och förverkliga Folkets guldägg. Redan har många valt att ställa sig bakom satsningen. Och vi kommer behöva vara många, snabba och starka om vi ska genomföra detta.

Folkets guldägg är en välgörenhetsgala och reklamtävling i ett. Här röstar svenska folket – via sms och telefon – fram Sveriges bästa reklam under 2009. Tanken är att premiera de uppdragsgivare och byråer som har skapat reklam som verkligen går hem hos människor, samt att lyfta debatten om reklamens roll i samhället. Vad är egentligen bra reklam? Och vilken reklam vill du se mer av?

Folkets guldägg är ett ideellt initiativ helt utan vinstintresse. Istället går alla intäkter för sms- och telefonröstning oavkortat till en rikstäckande välgörenhetsorganisation. Alla samarbetspartners arbetar utan ersättning, men för den goda saken. Bakom initiativet står Dan Stendahl, art director på reklambyrån Dragster; och Mattias Åkerberg, copywriter på reklambyrån Valentin & Byhr.

Tidsplanen
15-26 mars Svenska folket nominerar årets bästa reklamkampanjer
1 april Nomineringarna presenteras på folketsguldagg.se
1-15 april Svenska folket röstar via sms och telefon
16 april Vinnaren av Folkets guldägg presenteras på folketsguldagg.se

Vi behöver din och andras hjälp!
Just nu jobbar för att skapa samarbeten med:
– rikstäckande mobilbyrå eller mobilpartner
– rikstäckande mediepartners (radio, dagspress, webb, film, mediebolag)
– rikstäckande marknadsundersökningsföretag
– rikstäckande välgörenhetspartner

Vill du hjälpa till? Är du eller har du en kontakt som skulle passa? Mejla oss på folket(a)folketsguldagg.se.

Folkets guldägg finns på Facebook (visa stödet genom att bli ett fan) och på Twitter (följ oss)!

Folkets guldägg on Facebook

***

Viktigt! Sveriges Kommunikationsbyråer står inte aktivt bakom Folkets guldägg (ännu). Det finns därför ingen anledning att blanda ihop Guldägget och Folkets guldägg. Nu var det sagt.

***

Gillar du tanken på ett Folkets guldägg? Hjälp till att sprida ordet.

  • På Facebook: använd din statusrad och länkfunktionen. Gå med i gruppen Folkets guldägg. Placera en badge på din blogg (koden hämtar du här).
  • På Twitter: berätta för andra att du gillar Folkets guldägg. Följ användaren @folketsguldagg.
  • På din blogg: skriv ett inlägg om Folkets guldägg – uppmuntra andra att heja på och bidra med sin kunskap.
  • I verkliga livet: prata med folk om Folkets guldägg. Den 2 april börjar omröstningen.
  • Det finns garanterat sjuttiotvå andra sätt att sprida ordet. Vilka kommer du på?

11 svar till “Folkets guldägg – nu börjar vi! (och vi behöver din hjälp)”

  1. Marcus skriver:

    Spännande! Jag har jobbat en del med sms-lösningar och har ett verktyg, dock inte förutsättningslöst gratis. Men har jag en kontakt har kanske ni ett säljsnack?

  2. Mattias skriver:

    Mycket intressant! Skicka kontaktuppgifterna till folket@folketsguldagg.se, så tar vi det därifrån. Tanken med Folkets guldägg är dock att samtliga inblandade ställer upp utan krav på ersättning.

  3. Marcus skriver:

    Ni har mejl. Och ja, det där med gratis hängde jag med på. Men gratis och förutsättningslöst gratis är inte alltid samma sak. =)

    Hur som helst, det här är ett kul projekt. Behöver ni någon som helst hjälp så tveka inte att höra av er. Vare sig det handlar om mobiltjänster eller annat.

  4. […] tycker jag att Folkets Guldägg är ett bra initiativ. Bra Mattias. Jag kommer förmodligen att gnissla tänder då Åkestams genomhemska Fredagsmys nappar guldet […]

  5. […] – Fram till den 1 april när omröstningen startar så är det tomt här. Men sedan ska det bli omröstning och fullt hallabalo. Jag gillart. Läs mer på facebook: http://www.facebook.com/pages/Folkets-guldagg/379244771342 eller hos Mattias Åkerberg http://www.pleasecopyme.se/2010/03/folkets-guldagg-nu-borjar-vi-och-vi-behover-din-hjalp/ […]

  6. […] 10, 2010 in Uncategorized Mattias Åkerberg, på Please copy me, har dragit igång med Folkets guldägg. Vanliga människor får alltså möjligheten att rösta fram Sveriges bästa reklam. Och med […]

  7. The Brand-Man skriver:

    Dags att bättra på reklamflåset?…

    Annonsen ovan är införd i dagens Dagens Industri. Den fick bl.a. copywritern och bloggaren ……

  8. Micco Grönholm skriver:

    Ett kul, klokt och minst sagt intressant initiativ.

    Låt mig få veta om jag kan hjälpa till!

  9. […] 2009 års bästa reklam. Mer information om vad Folkets Guldägg går ut på hittar ni på bloggen Please Copy Me. Bli ett fan av Folkets Guldägg på Facebook och var med och rösta fram Sveriges bästa reklam […]

  10. Jesper skriver:

    Bra initiativ. Idag sitter många reklambyråmänniskor och recenserar, häcklar och tycker till till höger och vänster. Det verkar vara så otroligt viktigt att göra kommunikation som får cred och acceptans av det egna skrået, att man glömmer bort vad konsumenten tycker…

    Det i många fall överpretentiösa branschfolket lusläser och granskar reklam med lupp för att sedan påpeka fel, brister och ”sådärskullejagaldrighagjort-grejer”.

    Slutkonsumenten, som faktiskt är mottagare av kommunikationen, skiter garanterat i att man har vänt en mening lite ”fel” i brödet eller använt en blå ton i bakgrunden istället för en ljusgrön. De gillar eller ogillar den vilket som.

  11. […] Vad vet folket om reklam? Mattias Åkerberg lanserar på Please Copy Me den nya tävlingen ”Folkets Guldägg” (som snart byter namn). Jag står lite tveksam till det hela. Främst för att min erfarenhet av denna typ av tävlingar, där folk i största allmänhet får ta ställning kring rätt komplicerade frågor, lätt blir ögongodis-tävlingar. Det som är snyggt, vinner. Någon djupare analys blir det sällan tal om, eftersom det kräver ordentligt med tid. Samtidigt tycker jag att idén att låta folk tycka till för att på så sätt ge reklamproducenterna insikt i mottagarnas attityder är värdefull. Så, självklart ska Folkets Guldägg genomföras. Gå in och läs och tyck om tävlingen! […]

Kommentera