Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Folkets guldägg skapar känslostorm i bunkern

De senaste dagarna har det blåst orkan i den lilla ankdamm som också är känd som den svensk reklambranschen. Lejonparten av storbyråerna har valt att hoppa av Resumé-tävlingen Reklamallsvenskan, och efter krav på namnskifte valde vi att passa vidare tanken på ett Folkets guldägg. Det förstnämnda beslutet resulterade i en uppskattad film. En film som fick någon att en närmast briljant uppföljare på temat Folkets guldägg. Nu har närmare 700 sett den på Youtube. Och om du inte har sett den: se den. Om du tycker den är hälften så rolig som jag tyckte är den fortfarande väldigt, väldigt, väldigt rolig.

Folkets guldägg har onekligen engagerat många. Också Sveriges Kommunikationsbyråer, som – och detta är viktigt – har uppskattat och uppmuntrat vårt initiativ och engagemang. Vi respekterar deras ställningstagande i namnfrågan, men hoppas att de inser att Folkets guldägg som en kompletterande kategori i Guldägget hade gett tävlingen kännedom och ökad betydelse långt utanför den svenska kommunikationsbranschen. Det hade inte skadat alls. Men vi hyser inga hårda känslor gentemot Komm. Tvärtom.

Och ja, Dan Stendahl och jag vet nu med säkerhet vem som har gjort filmen. Det är inte vi, och det har inte skett på vårt uppdrag. Men vi vet vem det. Men vem det är, det säger vi inte.

Vad tycker du?

9 svar till “Folkets guldägg skapar känslostorm i bunkern”

  1. Andreas Remfeldt skriver:

    Hahaha, hyseriskt kul. Och fyndigt.

    A.

  2. Viktor skriver:

    Vem det än är som har gjort den så är det bra marknadsföring för guldägget. Jag hade aldrig hört talas om alla dessa reklam tävlingar, aldrig brytt mig eller blivit intresserad.

    Att inte se Folkets Guldägg som en tillgång för tävlingen är rent ut sagt väldigt konstigt tycker jag. Det måste ju vara en winwin situation för alla parter. Jag förstår verkligen inte vad man har att förlora på en folklig tävling som dessutom gör folk intresserande av reklam, copywriters, art directors och alla som må vara inblandade i en grafisk reklam produktion.

    Jag tror på en folklig reklam tävling, där en vinnare utses av folket. För det är väl oss reklamen riktar sig till, inte branschen?

  3. Fredric skriver:

    Varför är det hemligt vem som gjort filmen? :)

  4. Siri skriver:

    haha, grymt rolig film!

  5. Mattias skriver:

    Viktor: du har helt rätt!

    Fredric: det är inte på något sätt hemligt. Det är bara få som vet om vem som har gjort den. Och det är ju som bekant inte riktigt samma sak. :)

  6. Fredrik Altinell skriver:

    Filmen är från början gjord av en kille som blev besviken på iPaden. Det enda som är utbytt är subtitlen. Finns på youtube.com

  7. […] Please copy me » Folkets guldägg skapar känslostorm i bunkern […]

  8. Thomas Lindqvist skriver:

    Filmen är rolig, men greppet att texta om bunker-scenen från ”Der Untergang” har ju använts till att skoja om allt mellan himmel och jord. Långt före iPaden, kan tilläggas. Och jag undrar varför det är så in i benet viktigt att tävla. Kan ni inte typ bara göra era jobb och skapa bra reklam istället? Det finns en hel del branscher där man inte känner något som helst behov av att kora vinnare till höger och vänster. Vänligen någon, upplys mig varför reklambranschen vill annorlunda.

Kommentera