Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Guldäggsjuryn 2010, dag 2: Konstigt, kul och stolpe in

RIKTIGT VIKTIGT. Imorgon torsdag är sista dagen att rösta på Sveriges bästa reklamblogg i Yet Another Blog Award. Tipsa alla! Du röstar på www.daytona.se/yaba/2010. Varje röst är viktig nu – det är förmodligen fantastiskt jämnt.

Bild 6

Det var en sådan där perfekt vintermorgon i morse. Solen sken in, och ute var det alldeles lagom kyligt. Efter frukosten på hotellet bestämde vi – och med vi menar jag oss som representerar Göteborg och Malmö – att ta båten ut till Nacka Strand. Ett motorhaveri på stackars m/s Kanholmen grusade dock våra planer, och vi fick istället kasta oss i en taxi som tog oss till Tornvillan.

Bild 7

När vi kom fram fick vi i radiojuryn svart på vitt vilka bidrag som fått majoritetens ja-röster i gårdagens slutna omröstning. Och under förmiddagen gick vi igenom de utvalda bidragen mycket nogsamt. Vi lyssnade igen, och ventilerade åsikter och tankar. Ibland gick åsikter isär; det några hyllade, tyckte andra var habilt (ett annat ord för ’helt okej, men inte nyskapande’). Och under diskussioner fram till lunch funderade vi på en rad intressanta frågor. Som: är det enkelt att förstå den här idén? Har vi hört den förut? Ska vi värdera ett bidrag som är en naturlig fortsättning på ett inarbetat koncept lika högt som nyare radiospottar? Berör den här radiospotten mig? Får den mig att skratta? Känns skådespelet trovärdigt? Eller: är hantverket någonting att hurra för?

Efter förmiddagens diskussioner, lunch och obligatorisk fotografering tog vi plats i Tornrummet – ett litet rum allra högst upp i villan och med härlig utsikt över ishavet. Nu var det tid att igen bestämma ja eller nej för de diskuterade bidragen. Men först gick vi igenom de radiospottar som vi ratat under måndagen, och gav varje medlem möjligheten att ge varsitt bidrag en andra chans. En majoritet av gruppen utnyttjade den möjligheten (givetvis fick man inte välja ett bidrag där man själv är jävig).

guldagg_395x215_puff

Därefter röstade vi på de bidrag som återstod. Resultatet av omröstningen får vi veta först imorgon onsdag; då hoppas vi ha ett tiotal radiospottar kvar som fajtas om äggen. Det betyder att närmare 90 procent av de inskickade bidragen nu är utan chans. Och det är först nu, är vi har valt bort riktigt vassa bidrag, som jag inser hur hård konkurrensen verkligen är. Att vinna Guldägget ska vara – och är – stort. Självklart är det en blandning mellan skicklighet och lite stolpe in, men både gudarna och du ska veta att de bidrag som slutligen belönas har tagit sig igenom ett verkligt finmaskigt nät.

Hur är det då att sitta i Guldäggsjuryn? Hittills: konstigt – och kul. Det är konstigt eftersom allt i ens värld plötsligt kretsar kring att förstå, ta ställning till och belöna bra reklam. Det är makt. Och tydligt att människorna som är där tar det hela på största allvar. Överallt i Tornvillans trappor, salonger och skrymslen snackar folk reklam (och lite annat skit också såklart). Det känns lite som att vara på läger. Reklamläger. Och av samma anledningar som det är konstigt är det också förbaskat kul det här.

***

Det har knappt varit en död sekund hittills under de här dagarna. Efter en dag med juryn blev det ikväll middag i sällskap med Gunnar Skarland, Goss; Jonas Enghage, Forsman & Bodenfors; och Fredrik Olsson, Miami. Det blev ett böljande samtal om reklamskolor, hundar, framgångsrika byråfilosofier och Twitter. Och om juryarbetet i Guldägget såklart.



Kommentera