Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är ljusglimtarna i svensk reklam just nu (och vad de har gemensamt)

Ta det inte personligt, men det är rätt mycket gnäll i den här branschen. Folk gäspar och klagar och suckar och kastar paj på varenda kampanj som inte bär egna byråns tryckort. Och ibland är det befogat. Jag har själv gått från stadiet där allting-är-magiskt-för-det-är-reklam till inte-mycket-är-fantastiskt. Men somligt inom svensk reklam är faktiskt mycket, mycket bra. Som de här tre filmerna. Och först efter att jag fastnat för just dem insåg jag att samma byrå – Forsman & Bodenfors – står bakom alla tre. Men i sammanhanget är det faktiskt skit samma. Se dem, så snackar vi sedan.

Korta reflektioner
De här tre filmerna har en del gemensamt. Det viktigaste är insikt. Det är som att man har tagit sig tid att tänka tanken lite längre. Vad innebär det att bränslet räcker 155 mil? Vad skulle det innebära att vinna miljoner på Triss? Och vad innebär det att vi gräver ner elledningarna? Resultatet av den där extra tiden – det där ratandet (antar jag) av de första idéerna som ploppar upp ur skallen – är väldigt bra reklamfilmer. Och det är dit vi vill nå ju. Och jag tror inte att detta på långa vägar är det enda receptet för att komma dit. Men det är uppenbarligen ett.

***

Jag frågade mina följare på Twitter vad de gillar inom svensk reklam just nu. De svarade Riksgälden-filmen, Triss-filmen, ICA-reklamen, Svenska Spel-filmen, Folkets guldägg och hela ”reklamkampanjen” inför sommarens svenska kungabröllop.

Vad tycker du? Vilka fler ljusglimtar ser du?

2 svar till “Här är ljusglimtarna i svensk reklam just nu (och vad de har gemensamt)”

  1. […] Här är ljusglimtarna i svensk reklam just nu (och vad de har gemensamt) […]

  2. Bob Dobalina skriver:

    Jag tycker att Volvo-filmen är fantastisk. Däremot så är det tråkigt att F&B i Triss-filmen använder sig av exakt samma idé som de hade till Lotto-Åke.

Kommentera