Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är min nya, superstrukturerade verklighet

bild

Hur går det med boken?

Det är utan tvekan den fråga jag har fått oftast under det senaste halvåret. Det är kul, eftersom det visar att det finns ett stort intresse för boken. Och nu går det snart att ge ett vettigt svar på den där frågan. För arbetet är igång. Sedan ett par veckor tillbaka jobbar jag på jobbet två dagar i veckan, och tre dagar utanför jobbet. Tiden utanför jobbet kommer jag att ägna åt bokskrivande, bloggutveckling och andra spännande projekt (kalla det egen utveckling om du vill). Just nu tar ramarna för boken form. Tillsammans med Christer Wiklander formulerar jag vad exakt den ska handla om, och bestämmer vilka delar som ska finnas med och inte. Mycket är fortfarande kvar att skriva, och därför kan vi ännu inte lova när boken kommer att vara klar. Inom den närmaste tiden kommer vi att presentera våra tankar för ett antal bokförlag. Där står vi nu. Som vi tidigare lovat kommer du att kunna följa – och påverka – bokens framväxt på Please copy me.

Att varje vecka förfoga över tre arbetsdagar är nytt för mig. Men nu börjar jag få struktur. Efter en morgonpromenad startar jag varje dag med att se en föreläsning på TED.com. De är mellan fem och tjugo minuter långa. Bäst hittills är den med Guy Vaynerchuk, som uppmanar oss alla att arbeta med saker vi avskyr och börja gör saker vi älskar. Har du inte sett? Se!

För att få struktur på mitt jobb utanför jobbet tog jag hjälp av David Stiernholm. Han är struktör. Det innebär att han hjälper människor och företag att hitta effektiv struktur och smarta arbetssätt. Han gav mig rådet att först och främst formulera vilka projekt jag vill ägna tid för utanför jobbet, för att sedan bestämma hur mycket tid jag kan lägga på var och en av dessa. För att få struktur på dagarna kommer jag att schemalägga min tid (det låter kanske trist, men är ett perfekt sätt att skapa ramar för sitt arbete). Och för att vara effektiv varje timme rekommenderade David mig att arbeta tio minuter ostört med det jag bestämt mig för att göra (sätt äggklockan!), ta två minuter för att kolla mejlen och annat, jobba tio minuter ostört, två minuter annat, tio minuter jobba ostört, två minuter annat – och upprepa detta fem gånger (då har det gått en timme). Det smarta med det här arbetssättet är att du snart inte vill göra de där två-minuters-pauserna, utan istället vill fortsätta jobba med det du ska göra. En perfekt lösning blir ofta att jobba 45-50 minuter ostört, och ägna 10-15 minuter till mejl, Twitter, Facebook och fan och hans moster. Det börjar funka för mig. Testa om det funkar för dig.

Om du inte vill använda äggklocka: testa den här digitala tidtagaren.
Och om du vill ha fler strukturtips: läs Strukturbloggen eller prenumerera på nyhetsbrevet.

***

Med andra ord: räkna med något färre blogginlägg måndagar och tisdagar framöver, och något fler onsdag, torsdag, fredag. Och hör gärna av dig om du har tankar eller förslag på vad du vill komma att läsa om i boken.

***

Den här veckan händer det mycket kul. Imorgon tisdag är det sedvanlig reklamöl på Lokal i Göteborg. På onsdag kväll är det prisutdelning i reklamtävlingen GT Guld och efterföljande fest för närmare 200 inbjudna reklamarbetare. Och på torsdag är det nomineringsvernissage för Guldägget. På fredag börjar Pricka äggen – tävlingen där du gissar vilka bidrag som jurygrupperna har belönat med guldägg.



4 svar till “Här är min nya, superstrukturerade verklighet”

  1. Fredric skriver:

    Jag brukar lägga upp mina dagar så här:

    • Kolla Facebook, Dagens Media, Resumé och Please copy me under 10 minuter.
    • Jobba två minuter.
    • Kolla Facebook, Dagens Media, Resumé och Please copy me under 10 minuter.
    • Jobba två minuter.

    O s v.

    Sa jag att jag jobbar sjukt snabbt?

  2. Fredric: Jag skrattade högt åt din kommentar. Ja, du måste jobba galet fort. Fortsätt så!

  3. Ett tips: kolla också med det nystartade förlaget »The Brainy Bug«. Det drivs av en passionerad kreatör och varumärkescoach. Mer nyheter kommer inom kort.

  4. Bo skriver:

    Gary är nån man antingen älskar eller hatar, vill man ha mer så kan kan man kolla detta http://www.ustream.tv/recorded/2851904

Kommentera