Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jakob Lusensky: "Med musik kan du skapa varumärkesfans"

slb_9114_lores

Folk avskyr reklam, men älskar musik. Men går det två att kombinera? Det är Jakob Lusensky övertygad om. I nya boken Sounds like branding förklarar han hur varumärken med musik kan förvandla konsumenter till fans. Och varför vi kommunikatörer måste tänka om – och börja lyssna.

linje

Hej Jakob Lusensky, vd på kommunikationsbyrån Heartbeats International. Varför ska man läsa din nya bok?
– När SIFO-undersökningar visar att 75 % av svenskarna aktivt väljer bort all typ av reklam krävs det att man som kommunikatör tänker nytt. Sounds like Branding visar hur man genom att arbeta strategiskt med musik och artister kan hitta nya sätt att nå fram till, beröra och engagera människor på ett sätt som traditionell reklam inte gör.
– Jag hoppas boken ska vara av intresse för marknadschefer, projektledare, planners och kreatörer som förstått att uppmärksamhet idag är något som blir allt svårare att köpa och allt mer måste förtjänas.

I boken beskriver du hur marknadsmixen 4P:n har förvandlats till de 4E:n. Vad innebär det?
– I en tid då varumärket är ett företags viktigaste konkurrensmedel och det blir allt svårare att differentiera sig med produktfördelar behöver McCarthys 60-talsmodell kring price, promotion, placement och product förstärkas. Idag blir de fyra E:na, emotions, experiences, engagement och exclusivity allt viktigare. Alltså att bygga en emotionell koppling mellan varumärket och kunden, att stärka varumärkesupplevelsen, engagera kunden till en dialog kring varumärket samt att skapa en exklusiv och distinkt varumärkespersonlighet.

Varför ska varumärken använda musik för att marknadsföra sig?
– Musik har rankats som det media människor minst kan tänka sig leva utan (före internet och tv). Resultatet av de senaste 15 årens digitala teknik med Internet och bärbara musikspelare har resulterat i en explosion av musiklyssnande. Musikindustrin befinner sig inte i en kris, människor lyssnar på mer musik än någonsin, allt fler av sina vakna timmar.
– Att som varumärke arbeta strategiskt med musik och artister kan resultera i en förjupad kundrelation, ökad relevans i kundens liv och att på ett djupare och mer emotionellt plan knyta an till sina kunder och därmed skapa en fanrelation lik den man kan se mellan artister och deras fans.

cover1_lores
Vilka tre varumärken (svenska eller internationella) har lyckats bäst med att använda musiken i sin marknadsföring?

– De företag som lyckats bäst är de som förstått att se musik som en kultur och som aktivt är med och aktivt tillför värde till denna. Jag är mest imponerad av Red Bull som i mer än femton år konsekvent arbetat med musik – och actionsport – som en central del av deras marknadsföring.
– Coca-Cola, världens starkaste varumärke, som jag också intervjuar i boken, som verkligen inkorporerat musik i sitt DNA. Från att de sponsrade artister redan på 1890-talet till deras förståelse för musikens roll i reklamfilmer fram till hur de idag jobbar med musik i sociala medier.
– Här i Sverige är jag nöjd med det arbete vi på Heartbeats gjort tillsammans med hamburgerkedjan Max. Det arbetet handlar om att aktivt arbeta med och stötta ny svensk musik. Något som görs dels genom Max digitala radiostation Max FM (som enbart spelar modern svensk musik) samt artistkampanjer kopplat till köp i Max restauranger.

Om du skulle fått välja tre låtar som marknadsför dig, vilka hade du valt?
– Då väljer jag Heartbeats med Jose Gonzalez, Work med Gang Starr, och 100% med Sonic Youth. (Du hittar Spotify-listan här).

***

VINN SOUNDS LIKE BRANDING!
Vilka tre (3) låtar skulle du välja för att marknadsföra dig själv professionellt? Gör en Spotify-lista av dem och posta länken som en kommentar. Då är du med i utlottningen av boken. Ange din e-postadress (visas inte på bloggen). Tävlingen pågår till och med 6 april. Vinnaren meddelas via e-post. Ingen moms, frakt eller andra dolda kostnader tillkommer såklart. Lycka till! (Här är förresten min lista: Hurricane med Asha Ali, Walls med Shout Out Louds, och The Queen’s Corner med Joel Alme).

KÖP BOKEN (ELLER SMYGLÄSSNA DEN FÖRST)
Just nu kan du köpa boken på Bokus för 179 kronor (ordinarie pris kommer senare vara 199 kronor). Läs mer här.
Om du behöver bli övertygad kan du 1) provlyssna på första kapitlet här, eller 2) provläsa samma kapitel här.

9 svar till “Jakob Lusensky: "Med musik kan du skapa varumärkesfans"”

  1. Daniel skriver:

    http://open.spotify.com/user/dwangsten/playlist/49bRJ3MyAOPFumeUzHe6jJ

    1: Alla gör samma typ av annorlunda saker, i branschen.
    2: För raden ”success is my only motherfu*king option, failure’s not.
    3: För raden ”stay young and invincible ‘cos we know just what we are, and come what may we’re unstoppable”

  2. Rolf skriver:

    Nej, med musik skapar man inte varumärkesfans. Varumärkesfans finns inte, det finns däremot de som gillar vad ett varumärke erbjuder. Vi behöver inte hitta på fler sätt att differentiera varumärken, de behöver vara differentierade redan från början. Vad vi kommunikatörer behöver göra är att förtydliga den differentieringen. Om du sedan hittar en låt som passar till den differentieringen må det vara hänt.

  3. Daniel skriver:

    Dåligt drag på bidragsflödet. Jag tar mig friheten att vara med i tävlingen en gång till.

    http://open.spotify.com/user/danielfaelt/playlist/1AqFWgkYIePDjMuwRMHnJJ

Kommentera