Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Niklas vill ha jobb utan klipp – men vem ligger bakom?

Niklas pleasecopyme

De senaste månaderna har många inom reklambranschen pratat om en långhårig blond man som söker jobb, men vägrar att klippa sig. På Jobb utan klipp samlar han filmer, jobbansökningar och andra insatser på vägen mot målet. Men en och annan har börjat att undra. Vem ligger egentligen bakom kampanjen? Söker Niklas verkligen jobb – eller marknadsför han ett varumärke?

Hej Niklas Lundengård, 28. För den som inte vet, vad är Jobb utan klipp?
– Det är ett experiment med målet att ge mig jobb i reklambranschen. Jag har velat göra någonting helt annat än alla de tråkiga jobbsökarbloggarna som finns. Under de två senaste månaderna har jag på många sätt försökt att skapa uppmärksamhet kring mig själv. Och genom att odla myten om mig själv vill jag visa att jag kan göra samma sak för en uppdragsgivare.

På tal om uppdragsgivare: den senaste veckan har många diskuterat om det finns en uppdragsgivare bakom din kampanj. Hur kommenterar du det?
– Jag är glad över det stora intresset som har blivit kring min kampanj, och har givetvis följt spekulationerna. Folk har gissat på att SSU, Arla eller Posten skulle vara avsändaren. För att få hejd på spekulationerna gjorde jag en film, där jag lovar att presentera kampanjens verkliga avsändare nu på onsdag, den 31 mars.

Kan du säga någonting om vem som ligger bakom?
– Nä, tyvärr. Men som sagt: den 31 mars kommer jag att avslöja vem det är.

Okej. Hur har responsen varit hos de reklambyråer som du har uppvaktat?
– Många har spontant hört av sig och sagt att det är ett smart och kul sätt att presentera sig på. Jag har fått komma på besök till en par byråer, men jag tror att en del hittills har avvaktat. Reklambranschen är på många sätt en sjukt konservativ bransch, och möjligen orolig för människor som mig. Därför var det skönt när jag häromdagen fick höra att ”branschen behöver sådana som dig”. De tio byråer jag har valt att kontakta tillhör de största i landet – bland andra Åkestam Holst, Farfar, Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors. Jag hoppas såklart att de hör av sig snart.

Var skulle du helst vilja jobba?
– På en reklambyrå som är beredd att jobba på udda sätt, men som alltid har en tydlig och stark koppling till varumärket. Jag gillar att göra kommunikation med små resurser, och gärna använda nya, kostnadseffektiva medier. Jag jobbar gärna med ideella organisationer, allra helst med IQ (tidigare Alkoholkommittén), eller med politisk kommunikation.

Till sist: varför ska man anställa dig?
– För att jag är en kreativ kommunikatör med massor av idéer. Jag har också en fantastiskt rolig arbetskamrat som får folk att må bra. De två egenskaperna hoppas jag få visa på en nytänkande reklambyrå som har ett öppet klimat där alla spelar en viktig roll, oavsett titel.

Låter bra. Och på onsdag får vi alltså veta?
– Var säker på det.

***

Vad är din gissning? Och skulle du ge Niklas ett jobb?



10 svar till “Niklas vill ha jobb utan klipp – men vem ligger bakom?”

  1. Daniel skriver:

    Nä, alltså, han skriver att skon klämmer om man måste ”agera enligt rådande social normer.” Och klarar man inte det så har man inte på ett jobb att göra.

    Sen kan man vara hur kreativ som helst, men det spelar ingen roll. Jag tror, utan att veta, att folk försöker vara kreativa, och slå varandra i mest kreativa ansökan hit och dit, men glömmer bort att det krävs kompetens också.

  2. Mattias skriver:

    Daniel: Du är aningen kategorisk här, och det är lite synd. Jag tror att den här branschen behöver folk som inte rättar in sig i ledet, och är som de flesta andra. Om sedan branschen är redo för det är en annan femma.

    Men du har rätt i att en kreativ ansökan bara är steg ett, sedan handlar det såklart om att bevisa kompetens. Men att redan i ansökan visa sin kreativitet är givetvis inte fel.

  3. Daniel skriver:

    Alltså, jag var tvungen att korrläsa min kommentar. Och det lät hårdare än jag menade.

    Så här; man måste kunna följa sociala regler och anpassa sig. Så gör alla. Sen ska man inte ge avkall på sin personlighet, såklart. Och att anpassa sig socialt har ingenting med att vara kreativ att göra.

  4. […] Därefter följer en intervju med Niklas om hans ambitioner och visioner om kampanjen. Hela intervjun kan läsas här. […]

  5. […] övrigt är jag rätt övertygad om att det hela är scam-marketing faktiskt. Precis som Mattias misstänker. Det ska bli roligt att se Malou och TV4s min när det kanske visar sig vara en reklamkampanj som […]

  6. […] övrigt är jag rätt övertygad om att det hela är scam-marketing faktiskt. Precis som Mattias misstänker. Det ska bli roligt att se Malou och TV4s min när det kanske visar sig vara en reklamkampanj som […]

  7. […] del spekulerar om han är äkta eller om det finns en dold uppdragsgivare bakom. Onsdag den 31/3 kommer han att […]

  8. […] som driver bloggen Pleasecopyme har länge spekulerat om en eventuell uppdragsvigare bakom kampanjen. Efter avslöjandet igår gick Mattias ut och erkände att han blivit förvillad av Niklas alla […]

  9. […] som driver bloggen Pleasecopyme har länge spekulerat om en eventuell uppdragsvigare bakom kampanjen. Efter Niklas avslöjande igår gick Mattias ut och erkände att han blivit förvillad av Niklas […]

  10. […] en galabiljett av bloggaren Mattias Åkerberg som driver bloggen Pleasecopyme. Mattias har tidigare intervjuat Niklas på sin blogg. Efter att ha sett att Niklas satsar på Guldägget 2011 tyckte Mattias att han var värd en […]

Kommentera