Niklas vill ha jobb utan klipp – men vem ligger bakom?

Niklas pleasecopyme

De senaste månaderna har många inom reklambranschen pratat om en långhårig blond man som söker jobb, men vägrar att klippa sig. På Jobb utan klipp samlar han filmer, jobbansökningar och andra insatser på vägen mot målet. Men en och annan har börjat att undra. Vem ligger egentligen bakom kampanjen? Söker Niklas verkligen jobb – eller marknadsför han ett varumärke?

Hej Niklas Lundengård, 28. För den som inte vet, vad är Jobb utan klipp?
– Det är ett experiment med målet att ge mig jobb i reklambranschen. Jag har velat göra någonting helt annat än alla de tråkiga jobbsökarbloggarna som finns. Under de två senaste månaderna har jag på många sätt försökt att skapa uppmärksamhet kring mig själv. Och genom att odla myten om mig själv vill jag visa att jag kan göra samma sak för en uppdragsgivare.

På tal om uppdragsgivare: den senaste veckan har många diskuterat om det finns en uppdragsgivare bakom din kampanj. Hur kommenterar du det?
– Jag är glad över det stora intresset som har blivit kring min kampanj, och har givetvis följt spekulationerna. Folk har gissat på att SSU, Arla eller Posten skulle vara avsändaren. För att få hejd på spekulationerna gjorde jag en film, där jag lovar att presentera kampanjens verkliga avsändare nu på onsdag, den 31 mars.

Kan du säga någonting om vem som ligger bakom?
– Nä, tyvärr. Men som sagt: den 31 mars kommer jag att avslöja vem det är.

Okej. Hur har responsen varit hos de reklambyråer som du har uppvaktat?
– Många har spontant hört av sig och sagt att det är ett smart och kul sätt att presentera sig på. Jag har fått komma på besök till en par byråer, men jag tror att en del hittills har avvaktat. Reklambranschen är på många sätt en sjukt konservativ bransch, och möjligen orolig för människor som mig. Därför var det skönt när jag häromdagen fick höra att ”branschen behöver sådana som dig”. De tio byråer jag har valt att kontakta tillhör de största i landet – bland andra Åkestam Holst, Farfar, Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors. Jag hoppas såklart att de hör av sig snart.

Var skulle du helst vilja jobba?
– På en reklambyrå som är beredd att jobba på udda sätt, men som alltid har en tydlig och stark koppling till varumärket. Jag gillar att göra kommunikation med små resurser, och gärna använda nya, kostnadseffektiva medier. Jag jobbar gärna med ideella organisationer, allra helst med IQ (tidigare Alkoholkommittén), eller med politisk kommunikation.

Till sist: varför ska man anställa dig?
– För att jag är en kreativ kommunikatör med massor av idéer. Jag har också en fantastiskt rolig arbetskamrat som får folk att må bra. De två egenskaperna hoppas jag få visa på en nytänkande reklambyrå som har ett öppet klimat där alla spelar en viktig roll, oavsett titel.

Låter bra. Och på onsdag får vi alltså veta?
– Var säker på det.

***

Vad är din gissning? Och skulle du ge Niklas ett jobb?