Old Spice luktar kulknäpp kommunikation

Den senaste veckornas mest sönderkramade och runtskickade reklamfilmen handlar om en duschcreme för män. Det är Wieden+Kennedy Portland som tillsammans med regissören Tom Kuntz har blåst liv i det klassiska varumärket Old Spice (som förövrigt har payoffen “The original. If your grandfather hadn’t worn it, you wouldn’t exist.”) Resultatet? En drös fullständigt vrickade reklamfilmer. Kolla bara.

Copyn
Hello ladies, look at your man, and now back to me. Now back at your man, and now back to me. Sadly, he isn’t me, but if you stop using ladies scented body wash and switch to Old Spice, he could smell like he’s me. Look down, back up, where are you? You’re on a boat with the man your man could smell like. What’s in your hand, back at me. I have an oyster with two tickets to that thing you love. Look at it again, the tickets are now diamonds. Anything is possible when your man smells like Old Spice and not a lady. I’m on a horse. [Smell like a man, man. Old Spice]

Korta reflektioner
Det går inte att inte gilla det här. Det är knäppt utan slarva bort poängen, kul utan att balla ur, och sådär oförståeligt fascinerande för att man ska vilja se det en gång till. Och en till. Det självsäkra, bestämda skådespelet är precis lika lysande som manuskriptet. Snyggt, smart – och väldigt manligt.

Vad tycker du?