Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Riksgälden och Storåkers tröstar Vasaloppsförlorarna

Bild 2

Klicka på annonsen för att läsa texten (öppnas som pdf i nytt fönster).

Det är sällan man ser en annons med en mycket text numera. Och när det väl händer slutar det ofta med att man blir besviken. Men ibland och plötsligt händer det. Som i måndags. Med anledning av söndagens Vasaloppet publicerade Riksgälden och Storåkers McCann en riktig förlorarannons i landets morgon- och kvällstidningar. ”Vi ville tillägna en annons åt alla dom som inte vinner. Det var helt enkelt ett utmärkt tillfälle att upplysa en stor publik om fördelen med Riksgäldens premieobligationer – nämligen den att du kan vinna, men aldrig förlora”, förklarar Christian Heinig, copywriter på Storåkers och pappa till annonsen.

Korta reflektioner
Ett starkt koncept innebär en källa att ösa ur. Och att skapa en annons till förlorarna i Vasaloppet är lika smart som självklart enkelt. Jag gillar den avskalade formgivningen och den högtravande gustavvasiska tonen. Och travestin på Stig Dagermans Att döda ett barn-formulering ”För så obarmhärtigt är livet konstruerat att en minut innan en lycklig man dödar ett barn är han ännu lycklig och innan en kvinna skriker av fasa kan hon blunda och drömma om havet och den sista minuten i ett barns liv kan detta barns föräldrar sitta i ett kök och vänta på socker och tala om sitt barns vita tänder och om en roddtur och barnet självt kan stänga en grind och börja gå över en väg med några sockerbitar inslagna i vitt papper i högra handen och hela den sista minuten ingenting annat se än en lång blank å med stora fiskar och en bred eka med tysta åror.”

Den här annonsen tillhör – om du frågar mig – de bästa svenska reklamtexterna som har skrivits de senaste åren. Raderna ”Alla er som har lagt ned mödan men inte fått lön, som sått men inte fått skörda, som har bäddat men inte fått ligga. Vi har sett er och det har gjort oss ont” känns redan klassiska. Hatten av.

Vad tycker du?



15 svar till “Riksgälden och Storåkers tröstar Vasaloppsförlorarna”

  1. MAGNUS jakobsson skriver:

    Briljant.

  2. Fredric skriver:

    Strålande, fram till the very end med stupet, som bryter stämningen en aning. Men, hey, i övrigt en grymt stark annons.

  3. Janne skriver:

    Rev ut annonsen ur Expressen redan i måndags. ”… blöta och glömda som tappade lovikavantar”. Copylyrik!

  4. Daniel skriver:

    Kul idé och stark copy, men kan man ignorera att 15 750 av de som åkte Vasaloppet aldrig drömde om att vinna? För dem var utmaningen att komma i mål och att delta i folkfesten. Annonsen är fantastiskt bra skriven, men den är skriven till en grupp människor som inte finns. Eller var storlek är absurt överskattad. Är det ett problem?

  5. Cissi skriver:

    Jag fastnade också för den direkt. Otroligt bra!

  6. Patrik Spång skriver:

    Blev impad.

    Som vanligt en kluven känsla.

  7. Laban skriver:

    Jag blev lite besviken, faktiskt. Inledningen är fin, men de ständiga omkvädena och frekvensen av triptyker blev lite tjatig, tycker jag. Och det är synd, för bland allt det där finns några fantastiska bilder; lovikavantarna, mödan utan lönen, bäddandet utan liggandet och så vidare är grymma.

    Min enkla mening är att de borde skrivit annonsen kortare, eller haft mer att säga. För nu säger de samma sak väldigt många gånger i annonsen.

    Det är klart att det är lätt att säga för mig, som ju inte behövde skriva annonsen. Men jag hade bra gärna velat få chansen.

  8. Fantastisk copy och till skillnad från Laban ovan så tycker jag faktiskt att det är just upprepningarna som gör annonsen så bra. Annars hade den inte blivit lika ”prosaisk” som den nu är, utan bara ännu en annons.

    Håller f.ö med Laban i något annat – tänk att ha fått chansen att skriva denna! Det hade man inte tackat nej till.

  9. Eric Lindesvärd skriver:

    Den är ett mästerverk. En och samma tanke förstärkt och förlängd. Tycker det är särskilt roligt att formuleringen ”…som bäddat men inte fått ligga..” fått vara kvar, eftersom den skickar tankarna i annan riktning, men ändå är förbannat rolig. Hade varit lätt att ta bort den. En stor eloge även till AD/final art som haft styrka nog att inte dekorera i onödan.

  10. danne skriver:

    bra som fan

  11. Daniel skriver:

    Jag tycker att copyn är mästerlig. Och det värmer i ett copyhjärta att storytelling lever. Love it! Jag lägger upp den på min blogg också, hoppas det är ok? Annars får du säga till.

  12. Bob Dobalina skriver:

    Äggis!

  13. Karsten Brønnum skriver:

    Från Danmark skal der også lyde stor anerkendelse for ”taberteksten”: God idé, særdeles fin rytme i teksten som holder læseren fanget i en tekst med en længde, som ellers er ”forbudt”. Ind i mellem med ‘billeder’, som er ren kunst.

  14. Mats Lindborg skriver:

    Mycket mycket bra skrivet. Ögonen flyter fram som pennan har dansat när texten skrevs.

  15. NIclas Carlsson skriver:

    Löjligt välskriven, rakt igenom. Från rubbe till .se

Kommentera