Riksgälden och Storåkers tröstar Vasaloppsförlorarna

Bild 2

Klicka på annonsen för att läsa texten (öppnas som pdf i nytt fönster).

Det är sällan man ser en annons med en mycket text numera. Och när det väl händer slutar det ofta med att man blir besviken. Men ibland och plötsligt händer det. Som i måndags. Med anledning av söndagens Vasaloppet publicerade Riksgälden och Storåkers McCann en riktig förlorarannons i landets morgon- och kvällstidningar. “Vi ville tillägna en annons åt alla dom som inte vinner. Det var helt enkelt ett utmärkt tillfälle att upplysa en stor publik om fördelen med Riksgäldens premieobligationer – nämligen den att du kan vinna, men aldrig förlora”, förklarar Christian Heinig, copywriter på Storåkers och pappa till annonsen.

Korta reflektioner
Ett starkt koncept innebär en källa att ösa ur. Och att skapa en annons till förlorarna i Vasaloppet är lika smart som självklart enkelt. Jag gillar den avskalade formgivningen och den högtravande gustavvasiska tonen. Och travestin på Stig Dagermans Att döda ett barn-formulering “För så obarmhärtigt är livet konstruerat att en minut innan en lycklig man dödar ett barn är han ännu lycklig och innan en kvinna skriker av fasa kan hon blunda och drömma om havet och den sista minuten i ett barns liv kan detta barns föräldrar sitta i ett kök och vänta på socker och tala om sitt barns vita tänder och om en roddtur och barnet självt kan stänga en grind och börja gå över en väg med några sockerbitar inslagna i vitt papper i högra handen och hela den sista minuten ingenting annat se än en lång blank å med stora fiskar och en bred eka med tysta åror.”

Den här annonsen tillhör – om du frågar mig – de bästa svenska reklamtexterna som har skrivits de senaste åren. Raderna “Alla er som har lagt ned mödan men inte fått lön, som sått men inte fått skörda, som har bäddat men inte fått ligga. Vi har sett er och det har gjort oss ont” känns redan klassiska. Hatten av.

Vad tycker du?