Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sjekk this out! Här är den bästa reklamen i Norge just nu

Häromveckan stod slaget i Gullblyanten – den norska motsvarigheten till Guldägget. Try Reklamebyrå och Forsman & Bodenfors systerbyrå SMFB kunde med fem guld var titulera sig som segrare. Och jag tänker inte inspirera ut dig med alla guldbelönade kampanjer. Nä, jag nöjer mig med att visa vinnarna i film, print och den integrerade klassen

I filmkategorin vann SMFB guld med reklamfilmerna för matkedjan Kiwi. Här är två ur serien, som alla berättar att du nu får fjärde blöjpaketet utan extra kostnad. Filmerna är producerade av Acne Film.

Också i printklassen knep SMFB guldet med sina lekfulla annonser för strössel från Freia. Här är en (och här är alla).

freia_strossel

– Du har vel ikke sett Tutti Frutti-strøsselet som jeg skulle ha på isen min?
– … Eh, nei…

savnet_harryhole

I den integrerade klassen vann Try Reklamebyrå med sin avancerade kampanj för Jo Nesbø-boken Panserhjerte. Hela kampanjen förklaras här. Se!

Plötsligt inser jag hur lite vi vet om reklam i andra länder. Vilka länder har du dålig koll på? Och vad tycker du om de norska vinnarna?

8 svar till “Sjekk this out! Här är den bästa reklamen i Norge just nu”

  1. Fredrik R skriver:

    Bra initiativ! Det är med reklam som med film och musik – det som inte är svensk- eller engelskspråkigt existerar knappt.

  2. Jonas skriver:

    Storksymboliken är riktigt gammal och sliten. Trist.

    Strösselannonsen? Seriöst? RIKTIGT dåligt. Jag menar, hallå! Nivån? Trist utförande. Trist idé.

    Vilken dålig start på dagen.

  3. Fredrik R skriver:

    Jonas: Gör du det inte lite väl enkelt för dig om du menar att all reklam som innehåller en stork som symbol för barnafödande är dålig? Jag gillade filmerna. När det gäller strösselannonsen håller jag däremot med.

  4. Andreas Remfeldt skriver:

    Jag tyckte storkfilmerna var fantastiska, den ”gamla och slitna” storksymboliken är ju toppen!

    Kul att få se prylar från grannlandet, tack!
    A.

  5. Magnus J skriver:

    Printen är under all kritik. Herregud. Det är som att man tog detta: http://blogoyne.wordpress.com/2008/11/04/alka-seltzer/

    och tog bort det roliga.

  6. Fredrik R skriver:

    Förresten, Mattias. Det ska vara ”ikke”, ”strøsselet” och ”nei”. 😉

  7. Mattias skriver:

    Kul att höra er åsikter! Jag tycker om storkfilmerna och den integrerade kampanjen, men är – liksom många av er – högst tveksam till att strösselannonserna är de bästa som Norge lyckats frambringa under 2009.

  8. Joel skriver:

    @FredrikR

    Men i det här fallet är ju faktiskt både filmerna (Acne Film) och musiken (Plop) svenskgjorda.

Kommentera