Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad mer kan man önska än misslyckanden och problem?

740531_22

Vad är problemet egentligen?

PROBLEM Den senaste tiden har jag tänkt mycket på problem. Jag har till och med börjat samla dem i en liten anteckningsblock. Problem, problem, problem. Problem är bra skit. Utan dem vore livet lite tristare, utmaningarna lite färre och det skulle gå betydligt längre mellan lösningarna. Problem utmanar och får oss att tänka.

Kreativitetsföreläsaren Teo Härén tycker likadant. ”Om vi har två bröder, och den ena har hundra problem medan den andra har noll – vem är då lyckligast? Jag skulle säga den som har hundra.” Problem kan med andra ord göra oss lite lyckligare också.

Kul då att problem också var temat för den kundkväll som reklambyrån Do the right thing anordade häromdagen. Jag var där av flera anledningar, och det är jag glad för. På ett underhållande, avslappnat och proffsigt sätt visade medarbetarna på byrån hur de tacklar problem – och hur de önskar att kunderna ska presentera sina problem. För ofta är det där det går snett; problemet är undangömt, otydligt eller ibland någonting annat än det kunden säger att det är. Och det är svårt att hitta en lösning om man inte vet vad problemet är. Eller som Marcel Duchamp uttryckte det: ”There is no solution, because there is no problem.”

Under kvällen gjorde folket på Do the right thing någonting som vi reklambyråer alltför sällan gör: de pratade reklam med sina kunder. Med smarta resonemang förklarade de hur Old Spice (många skratt!), McDonald’s, Budweiser och Soesman har lyckats genom välformulerade problem, en stor portion mod och förmågan till enkelhet (och att inte behöva säga allt!). Lejonparten i den här reklamkavalkaden var bekant (förmodligen inte för kunderna), men den här kampanjen för Bronx Zoo imponerade på mig för första gången.

2007071253ek0
Black*Eiffel kan du se alla motiven i kampanjen. Reklambyrån som har gjort jobbet är Young & Rubicam i New York.

MISSLYCKANDEN Likadant som det är med problem är det med misslyckanden. De låter inte kul alls, men utvecklar dig garanterat mer än framgångar och segrade staplade på hög. Just därför finns det folk som skryter med sina misslyckanden. Jag vet till och med byråledare och kreatörer som ger föreläsningar om sina mindre lyckade framsteg i karriären. Sådant vill folk lyssna på (och jag har svårt att tro att det BARA handlar om skadeglädje). Nä, vi kan lära oss mycket från våra motgångar och nederlag. Och det sägs ju att det enda sanna misslyckandet är att ge upp. Kolla bara på den här Pecha Kucha-föreläsningen (400 sekunder lång), där Bob Berkebile berättar vad ett misslyckande kan leda till.

Kan du inte få nog av misslyckanden? Läs den här artikelserien i Wired. Eller den här i Business Week. Eller gå ut och misslyckas riktigt ordentligt.

Gillar du problem? Och misslyckanden?



3 svar till “Vad mer kan man önska än misslyckanden och problem?”

  1. Bra inlägg. Det är ett ämne som jag fördjupar mig i min kommande bok »Den mentala orgasmen«. Den handlar om kreativitetens många aspekter. Misslyckanden är ett slags friktion som rubbar den balans som vi alla eftersträvar i våra liv. Misslyckanden upplevs också som hinder i vår ständiga strävan mot något bättre, roligare och större. Håll utkik. Om en månad eller så…

  2. Andreas Remfeldt skriver:

    Då var det snart dags att ställa in siktet och börja Pricka ägg, vi ses ikväll gissar jag?
    A

  3. Mattias skriver:

    Per Robert: Få kan uttrycka saken så klockrent, närmast poetiskt, som du (och jag gillar det!): ”Misslyckanden är ett slags friktion som rubbar den balans som vi alla eftersträvar i våra liv. ”

    Andreas: Ja, snart börjar vi! Klart vi ses ikväll. Åtminstone en kort sväng.

Kommentera