Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

DDB-dominans och public service-comeback på Guldägget 2010

IMG_4208
Foto: Maria Häggman / Please copy me

Guldägget är verkligen julafton för reklambranschen. Och det är fantastiskt roligt att vara med paketen med årets smartaste, roligaste och mest kreativa kommunikationslösningar äntligen öppnas. Och precis som runt granen blandas glädje med besvikelse och förvåning.

Dominans för DDB – Storåkers starka tvåa
Att DDB Stockholm blev kvällens stora segrare förvånade nog ingen. 18 nomineringar resulterade i tre guldägg och fem silverägg (dessutom var byrån uppdragsgivare för Försvarsmaktens personlighetstest, som blev ett guldägg för North Kingdom i Produktion). Låt oss kalla det hela vid dess rätta namn: dominans. Mer oväntat var att Storåkers McCann blev årets näst bästa byrå med tre guldägg, varav två för Riksgälden i de blytunga klasserna Film samt Integrerat. Och deras copywriter Christian Heinig hade bevisligen presterat årets bästa reklamtext, också den för Riksgälden, och fick välförtjänt ta emot Guldskrift.

Bild 13

Public service vs. Rolighetsteorin
Som vanligt var det svårt att förutse hur det skulle gå. Många hade nog till exempel räknat med att Rolighetsteorin skulle göra storslam; istället blev det guld i Event, silver i Media och ett diplom i filmkategorin. Och det förväntade Titanägget gick istället till betydligt mer oväntade SVT Play och webbyrån Doberman. Och det där Titanägget fortsätter liksom att dra ner brallorna på den svenska reklambranschen, få oss att tänka om – och först efter en stund lyckas smälta och inse att ”ah, det där är kommunikation som är större än reklam”. I min bok känns SVT Play som en smart vinnarval som ligger rätt i tiden; 2009 var ju året då vi började uppskatta public service igen. Den statliga televisionen och Forsman & Bodenfors vann dessutom ett guldägg i PR-kategorin för Dear Steve Jobs – kampanjen som uppmanade Apple-bossen att snabba på godkännandeprocessen av iPhone-applikationen för SVT Play.

IMG_4192
Fredrik Toreskog, projektledare på Goss, förklarar för Micke Leijnegard hur det känns att vinna Guldägg i Direkt-kategorin. Foto: Maria Häggman / Please copy me

Gyllene ögonblick under kvällen
Alla kan inte få som de vill. Inte på julafton och inte på Guldäggsgalan. Vissa vinnare känner helt solklara, andra mer omtvistade. Men men. En kväll som den finns det inte plats för missunnsamhet. Alla vinnare är vinnare. Men jag kan ärligt säga att mitt hjärta slog extraslag
– när Goss knep guldet i Direkt med sin smarta p-botskonverterare för Sportspec
– när Jerlov – byrån på våningen ovanför – fick ett stilstilat silverägg i PR för sin baklängesmarsch för Volvia Försäkringar
– när Direkt-juryn haft den goda smaken att belöna Ester med silver för kondomkampanjen för Lafa
– när Christian Heinig fick Guldskrift för sina fantastiskt välskrivna och verklighetstrogna radiospottar för Riksgälden

Här är alla Guldäggsvinnarna

design_venedig
Design

Venedigbiennalen 2009 / La Biennale di Venezia / Stockholm Design Lab

direkt2010_goss_sport
Direkt

P-botskonverteraren / Sportspec / GOSS Reklambyrå

media_rolighets

Event
Rolighetsteorin / Volkswagen Sverige / DDB Stockholm

inte_riksgalden
Film
Dåliga Förlorare / Riksgälden / Storåkers McCann

inte_riksgalden
Integrerat

Dåliga Förlorare / Riksgälden / Storåkers McCann

int_samsung
Interaktivt

Samsung Shakedown / Samsung / From Stockholm With Love

media_hetero
Media

Hur hetero / Stockholm Pride / Åkestam Holst

pr_svt
PR

Dear Steve Jobs / Sveriges Television / Forsman & Bodenfors

prod_ddb
Produktion

Personlighetstestet / DDB Stockholm / North Kingdom

radio_gra
Radio

Rekrytering 2009 / Försvarsmakten / DDB Stockholm

tidning_telia
Tidningsannonsering

Sid 52-53 / TeliaSonera / Storåkers McCann

Bild 13
Titan
SVT Play / Sveriges Television / Doberman

utomhus_mcd
Utomhus

Fyllefingret / Svenska McDonald’s / DDB Stockholm

Men Guldäggsgalan handlar mindre om vem som vinner vad, och mer om mingel och uppsluppet festande. Det här är sannerligen branschfesternas branschfest. Och det slår mig mitt i vimlet hur den här branschen – ofta bespottad, baktalad och oskyldigt anklagad – är full av smarta, ödmjuka och glada människor. Inte konstigt då att det blev en sen natt med dans och dryck och (så småningom) Forsman & Bodenfors-efterfest på Orionteatern. Tack alla medskyldiga. Och stort tack till Sveriges Kommunikationsbyråer för ett strålande gala. Vi ses nästa år!

***

Under kvällen förevigade Maria Häggman, art director på Start Communication, många ögonblick. Alla hennes mingelbilder hittar du i Facebook-gruppen Jag läser Please copy me. Tagga, kommentera och gilla gärna bilderna!

***

Vad tycker du – vann rätt kampanjer?

Kommentera