Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En insikt om insikt om insikt

odenplan

Insikt är ett vacker ord. Det är också någonting som kännetecknar bra kommunikation. Insikt.

Tyvärr är den rätt sällsynt. Jag antar att det ofta har med tid och tålamod att göra, sällan med kunskap. Och många av oss vet hur lätt det är att bli kär i sin första idé (eller lättad över att ha kommit på en). Eller hur allting alltid skulle varit klart igår – och dessutom få just det berättat för sig av människor som är betydligt mer intresserade av att hålla tidsplanen än att nå insikten. Kanske är det därför som insikt ofta bara blir ett vackert flummigt ord.

Men så behöver det kanske inte vara.

Men vad ska vi göra liksom? Det är ju som det är. Jag önskar att jag satt inne med hela lösningen. Det gör jag inte. Jag vet bara att det kräver en hel del för att på djupet förstå problemet. Att det i grund och botten handlar om tid och tålamod – och om att inte ge sig. Och om att uppdragsgivaren, arbetsgruppen (alla i arbetsgruppen!) och du själv är beredda att göra research, vara ärliga, lyssna, diskutera, fråga igen, tänk om – och om igen. Och inte säga ja-okej-då-kör-vi! förrän vi har hittat insikten som föder idén som bli reklamen. Låt det ta tid! Vi borde börja kräva det av varandra. För som Steve Trygg sa har ”all reklam, bra och dålig, två föräldrar. Det är ett delat ansvar”. Och om resultatet av den där tiden, det tålamodet och inte-ge-sig är fantastiskt mycket bättre reklam, då måste det väl ändå vara värt det?

Eller vad tycker du?



3 svar till “En insikt om insikt om insikt”

  1. Hanna skriver:

    Hej! Kan du inte lägga ut ett exempel på vad du menar. Alltså något du själv kreerat utifrån en insikt. Det här snacket är ju inget nytt, däremot vore det uppfriskande att få se hur du praktiserar denna insikt om insikt i ditt arbete. Tack i förväg!

  2. Mattias skriver:

    Hanna: Du har rätt. De fina orden måste bli handling. Ett exempel: i höstas jobbade vi med en utställning om voodoo. Vi läste på en massa om religionen och vad den innebar för folk idag. Det visade sig handla om väldigt mycket annat än det folk i mest förknippar med voodoo: dockor med nålar. Med hjälp av uppdragsgivaren satte vi oss in i ämnet, men landade efter många diskussioner i insikten om det är precis så som folk tänker om voodoo, och det är därför det är så vi skapar intresse kring utställningen. Det var mycket hårt jobb och många kamper innan vi nådde fram, men resultatet i antalet museibesökare blev långt över förväntan. Det här är ett exempel. Det finns säkert bättre, men du bad om ett av mina. Andra exempel på kampanjer där man tydligt ser insikten är Rolighetsteorin och de här tre från Forsman & Bodenfors. http://www.pleasecopyme.se/2010/03/har-ar-ljusglimtarna-i-svensk-reklam-just-nu-och-vad-de-har-gemensamt/

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker att PROBLEM — INSIKT — IDÉ egentligen bara är olika klyftor av samma apelsin. De hänger så intimt samman och följer inte alltid en linjär process. Jag tror inte längre att framgång handlar om att placera ovanstående ord i en linjär process, som är så vanligt. Jag tror snarare det handlar om samsyn på apelsinen så att alla vet vad de letar efter.

    Ledsen för den fåniga liknelsen med apelsinen. Kom inte på något bättre just nu.

Kommentera