Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Guldskrift får Anna-akademi och ett G i guld

Bild 9
Bland alla valörägg, diplom och plaketter finns det ett pris som nästan bara intresserar oss som skriver reklam. Det heter Guldskrift, och är tänkt att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation. Bakom priset står Citypaketet och Sveriges Kommunikationsbyråer.

Och nu blir priset ett pris på riktigt; Barbro Ohlson Smith har gjort ett G i gyllene Times New Roman. Samtidigt instiftar man Guldskriftakademin, där Anna QvennerstedtForsman & Bodenfors blir ständig sekreterare. I årets akademi ingår dessutom Staffan Rydberg, Johan Olivero, Jacob Nelson, Olle Nordell och Kalle Widgren.

– Jag har alltid tyckt att Guldskrift är det finaste priset. Bra texter är magi. Att kunna formulera sig, att kunna göra det krångliga enkelt, det långa kort eller det tråkiga roligt kommer alltid att vara avgörande. Oavsett om vi gör helsidor eller iPhoneappar. Och om någon vill att jag ska vara ständig sekreterare i en sådan här fin akademi kan jag absolut inte säga nej, säger Anna Qvennerstedt i ett pressmeddelande.

Vem som vinner Guldskrift i år? Det får vi veta på Guldäggsgalan imorgon kväll.

Har du en gissning? Berätta den i tävlingen Pricka äggen, där du kan vinna ett bok- och tidskriftspaket värt över 4 000 kronor.

Läs också
Anna Qvennerstedt till kvinnliga kreatörer: Våga misslyckas och säga ja!

Nya ord till salu: Anna Qvennerstedt

Kommentera