Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jesper Kouthoofd fortsätter att ifrågasätta branschens gränser

jesper

Om man vill någonting alldeles för mycket, då blir det ofta inte så.

Det är knäpptyst i publiken. Det är Eftersnack i de nya lokalerna hos CP+B Europe. 150 pers med popsicleögon och elefantöron följer fokuserat hur Jesper Kouthoofd spelar på sin bärbara synt. ”Jag försöker att inte tillhöra en bransch”. Och nä, det kan man inte anklaga för att försöka. Acne-grundaren svävar fritt över alla gränser – och skapar magi med jeans, iprenmän och robotkörer.

ABSOLUTCHOIR

Okej, Jesper Kouthoofd är i grunden reklamfilmsregissör. Han har genom åren gjort trettiosekundare för Norrlands Guld, Ipren, IKEA, Festis, SJ och Försvarsmakten. Bland annat. Men de mest spännande projekten han visar under samtalet med Rasmus Heyman är större än reklam. Som New Balance-jobbet där de spelade in 365 filmer på två veckor – ”det var ett helvete” – och resulatet blev en kombinerad väckarklocka och iPhone-applikation. Eller den überambitiösa kören av trärobotar för Absolute Vodka.

Men helst vill Jesper prata om sin senaste innovation: en musikmaskin i syntformat ”fullproppade med så många finesser och funktioner att vilken marknadsförare som helst skulle bli vansinnig”. Produkten har tagit egna femmannaföretaget Teenage Engineering ett par år att utveckla. Men Kouthoofd tror på en lansering under hösten 2010. Priset kommer att landa runt 6 000 kronor.

the_big_op1

Efter utbildningen på Berghs fick Jesper Kouthoofd jobb på hajpade Paradiset (numera DDB Stockholm). Joakim Jonasson har en intervju med Filter (1/2008) sagt att de valde Jesper eftersom de ”letade efter folk som gick sina egna vägar.” Efter en rad framgångsrika kampanjer ifrågasatte Jesper varför byrån var så begränsade till reklam.”Varför kan vi inte starta en hamburgerrestaurang?” Förslaget fick inget gehör. Bara Joakim Jonasson förstod att Jesper menade allvar. Kouthoofd själv insåg att Paradiset inte var redo för banbrytande idéer, och sade upp sig nästa dag.

25 år gammal startade han Acne International – en hybrid av mode, konst, tidskrift och reklam. Och flera framgångsrika år till trots slutade historien om Acne inte riktigt som Kouthoofd hade önskat, något han återkommer till upprepade gånger under samtalet. Efter skilsmässan från både frun och företaget bestämde sig Jesper för att börja samla på Lamborghini. ”Bara för att se om gick. Jag hade 350 000 på fickan, det var allt. Idag har jag fem Lamborghini. Inte för att visa upp att jag har mycket pengar, nä jag är ju för f*n kommunist. Jag vill mest se om det gick. Nu ska jag börja sälja av.”

Idag driver han egna företaget Jesper Kouthoofd Inc. (och Teenage Engineering förstås) och fortsätter att arbeta med experimentella projekt som skiter fullständigt i branschgränserna. Och det är bra. Den svenska reklambranschen skulle behöva mer av den kouthoofdska attityden.

Tack Jesper för inspirationen. Tack ADA för initiativet.

efternsnack_jesper1
Foto: Naomi Fürst

***

Efter Eftersnack blev det galen 1-årsfest på stans fortfarande mest ogreppbara kreativa verkstad – Hey it’s Enrico Palazzo. Det är alltid en kick att komma dit. Och med över 500 inbjudna blev det en grym kväll och natt. Steget, Frida Sundemo, Kristofer Ragnstam, Carbon Based Lifeforms och en drös djs stod för musiken. Tack Enrico och alla andra medskyldiga och oskyldiga.

***

Bonus! Bästa reklamlåten just nu: Salem Al Fakir – 4 O’Clock.

Kommentera