Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McDonald's byter ut osten – berättar det i annonskampanj

McD_cheese
Efter 37 år med ost på cheeseburgaren har McDonald’s beslutat att ta bort osten. I gengäld erbjuder de en hamburgare med ost. Tillsammans med DDB Stockholm kommunicerar de nyheten i annonser i dagens Metro. Kreatörerna bakom kampanjen är Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson.

Copyn
Rubrik: Nu tar vi bort osten och lägger den på hamburgaren.

Vi har haft ost på vår cheeseburgare ända sedan den hade premiär, år 1973. Därför är det nu dags att ta bort osten från cheeseburgaren. Men om du gillar ost på din hamburgare, så rekommenderar vi vår hamburgare med ost på; cheeseburgaren. Välkommen.

Vad tycker du?

13 svar till “McDonald's byter ut osten – berättar det i annonskampanj”

  1. Jonas skriver:

    genialt!

  2. Johan Wahlström skriver:

    Det var först andra gången jag läste texten jag kom på vad det är för datum idag…

  3. åke skriver:

    En cheesy lösnäsa som branschen lär tillbe i helig ängslighet, eftersom den sitter på religiöst vördade kombon ddb och mcdonalds.

  4. åke skriver:

    Eller så är det helt enkelt första april idag.
    Så kan det ju också vara. Kom jag just på.

  5. Tessan skriver:

    Oj, nej. Vilken förvirrande copy. Gillar inte alls.

  6. Eric Lindesvärd skriver:

    Jamen, det är ju roligt. I salute thee.

  7. Olle skriver:

    Hörni, det är första april ju. Kul!

  8. Johanna skriver:

    Roligt! En bagatell men riktigt roligt.

  9. BK skriver:

    Verkar som om någon gillade New diamond shaped shreddies kampanjen.

    Är det här den officiella fan-club-bloggen för McD+DDB eller är det bara en känsla man får?

  10. Navid skriver:

    Är jag den enda som tycker att det här är helt briljant? Det går ju helt i linje med vad de gjorde med semlan nyligen. Magnus; jag dyrkar dig. 1:a april – 1:a schmapril. Det har ingenting med saken att göra. Det här är reklam när den är som bäst och dessutom en känga mot reklamvärldens besatthet av ordet ”nytt”.

  11. Johannes skriver:

    Vad gäller Diamond Shreddies kommentaren( dvs att säga att något är nytt utan att det är nytt ) så går det ganska mycket längre tillbaka i tiden än just Shreddies kampanjen. Det är väl snarare att betrakta som ett reklamgrepp än något som är inmutat av just Diamond Shreddies. Redan Krösus Sork gjorde den här sortens reklam i Bamse 1973. Kul annons tycker jag och det är inte Diamond Shreddies förtjänst att jag tycker det.

  12. Josefin skriver:

    Förstår faktiskt inte hela grejen med det här som aprilskämt. Var det meningen att nån skulle gå på det?

Kommentera