Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Operan tar dig på en känsloresa genom Stockholm

Planeraren
Typ alla som jobbar med någon finkulturell uppdragsgivare brukar landar i insikten att produkten är känslomässiga upplevelser. Resten – det svåra – handlar om att lyckas dramatisera den insikten. Det kan säkert göras på tusen och åter tusen sätt. Tove Langseth och Olle Langseth (glöm Olle&Calle, här är Olle&Tove!) på DDB Stockholm har gjort så här för Kungliga Operan: en känsloplanerare där varje station i Stockholms tunnelbana är en sinnesstämning kopplad till ett utvalt stycke opera- och balettmusik. Kampanjen går på webben, och som stortavlor, annonser och event. Musiken går att ladda ner till mobilen (lite krångligt dock). Och på torsdag, den 22 april, kommer en del av känslorna att sjungas live på utvalda tunnelbanestationer.

www.kansloplaneraren.se

Annonser/stortavlor
Operan_stortavlor-3

Operan_stortavlor-1
Operan_stortavlor-2

Copyn
100 stationer blir 100 känslor. Res genom tunnelbanan till opera- och balettmusik. Ladda ner en spellista som speglar känslorna längs din väg på www.kansloplaneraren.se Medtag näsduk.

Korta reflektioner
Idén är självklar och smart – och genom att det går att skapa sin egen känslomässiga resväg blir det bra på riktigt. Och inte gör det någonting alls att det är hopplöst stockholmsinternt, det är tvärtom inkluderande och når till varje ändstation på tunnelbanekartan. Jag gillar de här rubrikerna också, särskilt med vändningen Byte vid kärlek, som ju ställer till det ordentligt i huvudet. Man fattar. Däremot hade jag gärna sett någon smart koppling till Spotify eller möjlighet att få musiken med ett sms. Men det är petitesser. Det här är bra.

Vad tycker du? Och i vilken känsla bor du?

Ett svar till “Operan tar dig på en känsloresa genom Stockholm”

  1. […] kampanj som säkerligen kommer prisas på nästa års galor är Kungliga Operans känsloresa genom Stockholm. […]

Kommentera