Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Pricka äggen: Vem vinner Guldskrift? (14/14)

Tävlingen Pricka äggen går ut på att pricka vilka bland de 111 nominerade bidragen som förvandlas till ett gyllene ägg den 15 april.

VINSTEN Den som lyckas bäst vinner Guldäggsboken 2010 (värde 595 kronor), Byråboken 09/10 (värde 695 kronor), en helårsprenumeration på Filter (värde 349 kronor) och en helårsprenumeration på Dagens Media (värde 2 795 kronor).

UPPDRAGET Varje dag presenteras en kategori här på Please copy me. Du lämnar din röst som en kommentar under respektive inlägg. Ditt uppdrag är alltså – och detta är viktigt – att gissa vilket av de nominerade bidragen inom varje kategori som huvudjuryn har belönat med ett guldägg. Fullständiga tävlingsregler hittar du här.

linje

GULDSKRIFT (14/14)

Bild 9
Guldskrift
Priset syftar till att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation. Guldskrift har samma krav på idéhöjd, tydlighet, relevans, hantverk och omdöme som gäller för Guldägget. Tävlingsbidrag är kampanjer som producerats i Sverige under 2009. Texten ska vara på svenska. Man behöver inte anmäla sig till Guldskrift genom att skicka in ett tävlingsbidrag utan det är juryn i samtliga Guldäggskategorier som utser årets bästa copytext.

Vem vinner Guldskrift?

11 svar till “Pricka äggen: Vem vinner Guldskrift? (14/14)”

  1. Tessan skriver:

    DDB för Försvarsmakten. Vilken/vilka specifik(a) copy som skrev vet jag inte. Iaf roliga annonser att reflektera över på spårvagnen etc.

  2. d skriver:

    jag har en tradition av att rösta på mig själv i dessa sammanhang. Det är en slags naiv önskan, ett sätt att hålla drömmen vid liv. Jag röstar därför på Lafas kampanj ”Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar”, copywriters: Daniel Vaccino och Emma Zetterholm. En riktig högoddsare men vad fan, ska man drömma någonstans så är det väl här på pleasecopyme.

  3. Magnus Jakobsson från DDB är mer än bra så jag gissar på honom.

  4. Gustav skriver:

    Jag säger Magnus Jakobsson från DDB. Gillarn starkt!

  5. Therese Olofsson skriver:

    Magnus Jakobsson, DDB

  6. Magnus Jakobsson, DDB

  7. Andreas Remfeldt skriver:

    Svårt, Magnus Jakobsson från DDB verkar som ett säkert kort och blir därför mitt svar!
    Grymt kul tävling, hoppas man inte missat att svara på nån… Tack!
    A

  8. JT skriver:

    Magnus Jakobsson för alla roliga och smarta McDonalds-annonser

  9. Martina Borg skriver:

    Magnus Jakobsson från DDB, han är the boomb

  10. Lotta skriver:

    instämmer med JT

Kommentera