Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så går det i Guldägget ikväll (om ni har gissat rätt)

** spoiler alert! **

Bild 10

** spoiler alert! **

Ikväll torsdag är det högtidlig prisutdelning i världens viktigaste tävling – Guldägget. Hela den svenska reklambranschen (nåja) sammanstrålar på Nacka Factory för att hylla årets mest kreativa kommunikationsbedrifter. Please copy me kan redan nu avslöja hur det (förmodligen) går.

Och det är ni läsare som står för själva avslöjandet, eftersom det hela bygger på era kvalificerade gissningar i Pricka äggen om hur jurygrupperna har valt att fördela de åtråvärda äggen. Då går det (förmodligen) precis så här ikväll:

Goss vinner Direkt med P-botskonverteraren för Sportspec. Gardering för Ester med 100 000 kondomer för Lafa.

I Radio är det jämnt skägg mellan CP+B Europe med Spotify – Ta hand om din tid för SAS, och DDB Stockholm med Passat Eco Fuel-kören för Volkswagen.

Ibland är det inget snack om saken. Som i premiären för kategorin Event, som DDB Stockholm tar hem med Rolighetsteorin för Volkswagen.

King vinner Film med Jerry-filmerna för ICA. Gardering för Forsman & Bodenfors med Rus för IQ.

Interaktivt är en knivig kategori. De flesta tror på CP+B Europe med Globe of Fortune för SAS, men nästan lika många tror att guldet går till DraftFCB med Hjälten för Radiotjänst – eller till From Stockholm With Love med Samsung Shakedown för (såklart) Samsung.

Många lär bli lite förvånade om inte Storåkers McCann vinner Integrerat med Dåliga förlorare med Riksgälden. Jag har dessutom hört att de gillar att vinna, men hatar att förlora.

I Media då? Det mesta talar för DDB Stockholm med Rolighetsteorin för Volkswagen. Gardering för Åkestam Holst med How Hetero för Stockholm Pride.

I PR gissar många att King vinner med Jerry för ICA. Gardering även här för Åkestam Holst med How Hetero för Stockholm Pride.

I debuterande kategorin Produktion vinner (förmodligen) Acne Production med Change perspective för Saab Automobile. Gardering för DDB Stockholm med Personlighetstestet för Försvarsmakten.

I Design gissar många på en promenadseger för Milk med WWF/Earth Hour för Arla.

I Tidningsannonsering talar mycket för att det blir Ruth med Lilla Einstein för Tekniska museet som tar hem det. Den annonsen var också solklar favorit i Like-omröstningen hos Please copy me på Facebook.

I Utomhus väntas Garbergs vinna med Jag jobbar härifrån idag för Telenor. I Like-omröstningen hos Please copy me på Facebook blev det dock flest tummar upp för Storåkers McCann med Dåliga förlorare med Riksgälden.

I Titanägget, som belönar nyskapande kommunikation som bryter konventioner och ny mark, tror de flesta att DDB Stockholm med Rolighetsteorin för Volkswagen kommer att stå som segrare.

I Guldskrift tror många på Magnus Jakobsson (DDB Stockholm för Försvarsmakten och McDonald’s). I förhandssnacket nämns också Daniel Vaccino och Emma Zetterholm (Ester för Lafa) samt Hedvig Hagwall Bruckner och Pontus Ekström (King för Naturskyddsföreningen).

***

Men kom ihåg: gissningar är inte sanningar. Allt kan hända. Och det händer ikväll. För snabbaste rapporteringen om vem som vinner Guldägget, följ Please copy me på Twitter.



Kommentera