“Världens bästa kampanj” är kul – men hur sann?

di_bestadever

Här är filmen som blivit veckans snackis (åh, jag älskar att hata det här ordet!) i reklambranschen. På fyra dagar har över 25 000 sett filmen på YouTube. Dagens Media har folk hyllat och sågat den. Och till och med – och det är stort – Creativity har skrivit om den här filmen som Storåkers McCann har gjort för Dagens Industri. Har du inte sett den? Se den:

Korta reflektioner
När folk gapar HAJP! har jag för vana att osäkra min revolver. Ibland är det befogat, ibland inte. I det här fallet har jag svårt att bestämma mig. Å ena sidan tycker jag att det här är en underhållande film som lyckas driva friskt med både övertron till sociala medier och den välbekanta casefilmsorgien. Å andra sidan lämnar filmen en fadd eftersmak. Slutklämmen om att en printkampanj skulle vara det mest effektiva sättet att nå målgruppen känns falsk och förlegad. Inte för en sekund leder man detta i bevis. Däremot ägnar man hundratjugotre för att berätta att annonsörer bör satsa på annonser. Jag försöker, men har svårt att greppa vad med detta som skulle vara så sjukt smart med det här. Okej, kommunikationshumor kul, men instinktivt känner jag mest hur mycket jag vill ha mina två minuter tillbaka. För sanningen är inte en helt oviktig ingrediens.

Nä, då tycker jag att den här på ett smartare sätt driver med den digitala utvecklingen. Men kan inte låta bli att undra när Dagens Industri, The Sun och alla andra nyhetstidningar på allvar ska inse att de är i nyhetsbranschen, inte i pappersbranschen.

Vad tycker du?