Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Volontaire ordnar sommarkurs för världens bästa kreatörer

volontaire100

Den svenska reklambranschen är liten, befolkad med människor som är (väldigt) lika varandra – och som dessutom försöker ockupera ordet kreativitet. Det insåg David Orlic och de andra på Volontaire, och startade en sommarkurs för 100 folk från alla svenska universitet, högskolor och utbildningar (inklusive livets hårda skola).
– Vi tror att människor med olika kunskaper och erfarenheter kan göra fantastiska saker tillsammans, säger David. Jag tror också att det finns mycket, mycket mer kreativitet utanför reklambranschen än i den. Volontaire 100 är ett försök att bevisa allt det här.

Sommaren 2009 var det premiär för sommarkursen, och nu är det tid att anmäla sig till årets upplaga. Dagarna är 14-23 juni, platsen är Stockholm. De hundra deltagarna bildar tvärvetenskapliga grupper och har tio dagar på sig att lösa en uppgift. Under tiden hålls föreläsningar och avstämningar regelbundet. Här är tre presentationer från i somras:

A/S Stockholm

Ett förslag för att förbättra bostadssituationen i Stockholm/Sverige för unga. Idén har gjort avtryck hos många politiker och slagit rot på flera platser i landet – bland annat i Malmö, där man just nu bygger studentboenden på en stor båt.

Äggdonationen

Hur får vi fler kvinnor att donera ägg till landets fertilitetskliniker? Det gör vi inte. Vi får kvinnor att donera ägg till sig själva istället.

Nya Sverigedemokraterna

Ett oväntat och underhållande sätt att förhindra Sverigedemokraterna från att bli invalda.

Det här är så brutalt härligt – och nästan skämmigt självklart. Och det är så rätt att de uttryckligen söker världens 100 bästa kreatörer. Det väcker frågan om vilka det egentligen är – och ger svaret att det kan vara nästan vemsomhelst varsomhelst. Vi som reklambransch har aldrig haft, kommer aldrig att ha, patent på kreativitet. Och det är bra. Jag vill vara med.

Vill du?

5 svar till “Volontaire ordnar sommarkurs för världens bästa kreatörer”

  1. Therese Olofsson skriver:

    Hade varit ruskigt spännande! Men kvalar man in om man har ett jobb? Ser ut som de söker elever (bara)?

  2. Tessan skriver:

    Lät väldigt roligt, synd att det är i Sthlm bara. Tycker de kunde vara i Gbg istället. Fast i ärlighetens namn tycker jag att deras sida inte riktigt är så bra som man kunde vänta sig av såna informationsivrare.
    Typ användarvänlighet, usability… relevant och lättillgänglig info… det hade varit ganska najs.

  3. Andreas Remfeldt skriver:

    Det här gillar jag. Ska man sikta på en tio dagars kreativitetsresa i sommar kanske, verkar spännande!
    PÅ vilka kriterier kommer man med bland de hundra tro?

  4. Mattias skriver:

    Therese: David Orlic låter hälsa att Volontaire = ALLA ÄR VÄLKOMNA.

    Tessan: Vad är det som du tycker är fel/saknas på sajten?

    Andreas: Klart du ska göra! Sök och hoppas på det bästa.

  5. […] Tänk vad inspirerande att få vara på sommarläger med 100 andra kreatörer! Och det bästa är att David Orlic tydligen låter hälsa att alla är välkomna att söka! […]

Kommentera