Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Apoliva engagerar de skrämda i nya reklamfilmen

apoliva_bloggen

Det är konstigt ändå. I strömmen av annonser, utomhuskampanjer, appar, viralfilmer och annat i den svenska reklamfloden de senaste veckorna är det en blogg (!) som fått mitt reklamhjärta att slå lite snabbare. Inte så att jag är i målgruppen, inte alls. Och inte så att det egentligen att själva bloggen som är så sinnesrubbande bra. Nä, det är snarare – tack och lov – den strategiska (och till synes självklara) tanken bakom som är smart.

Det handlar om Apolivas filmblogg, som i sin tur handlar om arbetet med att göra en uppföljare till den reklamfilm som under 2009 skrämde slag på halva Sverige. Över 100 000 gick med i Facebook-gruppen Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen, något som varken Apoliva/Apoteket eller Forsman & Bodenfors nog hade räknat med. Journalisten Rolf van Brink kallade F&B för ”Sveriges största och dyraste prettobyrå” och uppmanade Apoteket att kräva tillbaka varenda öre. Men skrämselreklamen blev en snackis (snart en miljon tittningar på YouTube!) som ledde till en smärre försäljningssuccé (tydligen en ökning med 125 procent). Och med många isbitar i magen lyckades de skyldiga att få folket med sig istället för emot. De 1 000 första i Facebook-gruppen som mejlade Apoliva fick två provprodukter utan kostnad, för att själva kunna avgöra om produktlinjen var mindre skrämmande än reklamfilmen. Dessutom lovade Forsman & Bodenfors att tänka över fortsättningen – och då göra både fansen och de som förfasat sig mer delaktiga. Smart.

På Apolivas filmblogg har besökarna fått bidra med sina tankar, bilder och toner som tolkar temat För svenska förhållanden. Man har intervjuat den nygamla modellen Adina Fohlin, presenterat regissören Mikael Marcimain och hela tiden varit helt öppna med hur de tänker under arbetet med uppföljaren. Och när reklamfilmen spelades in för ett par veckor sedan fanns självaste Anders Hammas, han som startade Facebook-gruppen för de skräckslagna, på plats för att följa och övervaka resultatet. Smart.

Engagemanget mätt i kommentarer och uppladdade bilder och låtar på bloggen har dock inte varit i närheten av det som 100 000 visade på Facebook och YouTube. Kanske är det helt enkelt lättare att vara kritisk än konstruktiv och kreativ. Men det är ändå svårt att värja sig mot den sympatiska delaktighetstanken i kampanjen för reklamfilmen, som har premiär idag måndag. Ett förhandsklipp skvallrar om ett något lättare sinnelag ackompanjerat av Victoria Bergsmans stämma. Och kanske blir det mer kärlek än hat den här gången. Det får vi se.

Här. Här är den färdiga reklamfilmen.

Vad tycker du?

***

Läs också
Dagens Media: Här är Apolivas uppföljare till skräckfilmen

4 svar till “Apoliva engagerar de skrämda i nya reklamfilmen”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, rogerw. rogerw said: Apoliva engagerar de skrämda i nya reklamfilmen http://is.gd/bRPXi […]

  2. Bajsugglan skriver:

    Jag gillar uppföljningsfilmen jättemycket! Den är lugn, skön. Välbehagskänslor.
    Och filmbloggen är ju en skitbra idé- Folk får vara delaktiga och själva ladda upp filmer o idéer.

  3. Bajsugglan skriver:

    Ett exempel på hur bra det kan vara med publicitet:) Försäljningen gick ju upp 125% efter ”skrämselreklamen”:)

  4. […] slag på tittarna” (Expressen, 5 augusti 2009) präglade media. Apoteket löste det genom att engagera de som sagt sig bli skrämda av […]

Kommentera