Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jobba gratis är helt okej (bara man får betalt för det)

”Jag orkar inte läsa, ta mig direkt till poängen.”

Bild 15

Häromdagen – torsdagen den 20 maj om du prompt vill veta exakt – ordnade ADA (Association of Design and Advertising) ett panelsamtal om gratisjobbande. Det hela hände på restaurang Bliss i Göteborg. Jesper Larsson, vd på Next Century Modern, ledde snacket med panelen: Svante Hjertén, evenemangschef på Göteborg & Co; Richard Dore, illustratör och konstnär; Ulla-Lisa Thordén, säljtränare och författare till boken Luspank och idérik; och Mattias Åkerberg, copywriter och bloggare. Någonstans mellan 60 och 70 människor lyssnade.

Jag är en aning partisk såklart, men vågar ändå påstå att det blev ett givande snack med många intressanta svar och perspektiv. Engagemanget från publiken var det inte heller något fel på. Alls.

Men att diskutera gratis är svårt. Det blir lätt en jämförelse av päronen och… ostron. Det som för vissa är en ren stupiditet är för andra en lockande möjlighet. Och det som för en del är en ickefråga (klart jag ska ha betalt!) blir en debatt med många bottnar. Saker och ting är inte alltid så självskrivna som vi vill tro. Åtminstone inte i kreativitetsbranschen. Kanske handlar det om att det vi skapar är så ömtåligt och okonkret. Eller att vi ofta gränsar till det konstnärliga. Eller helt enkelt att vi har förtvivlat svårt att sätta en vettig prislapp på det vi gör. Men det är nog bara vi. För jag har väldigt svårt att tro att rörmokare, revisorer eller rökdykar någonsin funderar på om de borde jobba gratis eller faktiskt ta betalt för sitt arbete. Så varför ska vi?

Jobbar du gratis? by pleasecopyme

Du som vill kan höra hela panelsamtalet igen – eller för första gången (det är knappt en timme långt). Om du har bråttom räcker det med att läsa orden som Jesper Larsson valde att avrunda panelsamtalet med:

En vän till mig på Facebook skrev: ”Jag har ingenting emot att jobba gratis, så länge man får betalt för det.” Det tycker jag, om man tänker efter lite efter skrattet, det ligger någonting i det. För den där betalningen måste inte komma i form av pengar. Den kan komma i form av vänskap, självförverkligande, det kan vara känslan av att vara det av ett större sammanhang, känslan över att göra skillnad, det kan vara ett ärligt tack, ett bra portfoliojobb, det kan vara en öppen karriärsdörr. Eller bara den där känslan i magen att jag gjorde helt rätt som ställde upp och gjorde det här gratis. Och får man den här sköna känslan i magen så kanske man kan vara överens om att det var rätt att arbeta gratis. Och får man inte den känslan i magen kanske det var fel, och då lär man sig av det, och så gör man inte om misstaget nästa gång. Så jag tycker att vi ska lyssna mer till våra magar när det handlar om gratisarbete.

En diskussion blir lätt en diskussion bara där och då. Och sedan inget mer. Mer för den som vill prata vidare om gratisjobb finns det mer. Vi har tagit initiativet till bloggen Jobba gratis?, där vem som helst får göra sin röst hörd i frågan. Vi gillar långa inlägg lika mycket som vi gillar korta eller mittemellan. Och vi gillar kommentarer. Du som vill ha järnkoll går med i gruppen på Facebook också.

Vad tycker du?



Ett svar till “Jobba gratis är helt okej (bara man får betalt för det)”

  1. Kalle E skriver:

    Hittade precis din blogg. Tack för några riktigt intressanta tankar!

    Just gällande ”gratis” måste jag bara dela med mig av en sak – en vän som har devisen (kanske citerad från någon annan? jag vet inte)

    ”A good business idea gets you paid, made or laid.”

    Det vill säga: Man behöver inte tjäna reda pengar på något för att det ska vara bra.

Kommentera