Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McDonald's raggar med snusburgare

Nu blir det reklam.

mcd_ragg_kille
mcd_ragg_tjej

I sommar invaderas Västerås av oräkneliga amerikanare. Tredagarsshowen Power Big Meet är den naturliga mötesplatsen för raggare och bilentusiaster. Och de ska äta också. I samband med årets höjdpunkt gör McDonald’s en kärleksfull hyllning till raggarna – och påminner om att de är välkomna in för att fylla på tanken. Annonserna hittar du i senaste numret av bilmagasinet Power Magazine.

DDB Stockholm är pappa till kampanjen. Kreatörerna är Lisa Karlsson, art director; Jennie Arvenäs, art director; och Daniel Vaccino, copywriter.

[poll id=”8″]

7 svar till “McDonald's raggar med snusburgare”

  1. Typen skriver:

    FYI: Skruf snus har likadana annonser.

  2. Mattias skriver:

    Men inte likadana hamburgare.

  3. Tessan skriver:

    1: Det där ser extremt bekant ut.

    2: Inte riktigt min grej, men jag är ju inte heller i målgruppen. Fast tycker fortfarande inte att rumpor, eller snus, är så himla inspirerande till att käka hamburgare… vare sig man gillar motorfordon eller ej.

    3: Gjort är gjort, går det så går det och går det spelar det ingen roll om det gjorts förut.

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Det som jag gillar med DDB:s reklam för McDonald’s är att den bygger på enkla insikter som börjar i ett mänskligt beteende. (Att inte avslöja näringsriktighet för barnen eftersom de äter där där av helt andra skäl. Eller att restaurangerna är sista anhalten efter barrundan. Eller det välkända tjatet från bilens baksäte.) Den sortens insikt kan jag inte se här. Jag hade kanske hellre gjort något på att putsa upp parkeringsplatserna till perfektion eftersom det plötsligt dyker upp en massa fina bilar. Men det har arbetsgruppen säkert redan tänkt på och förkastat. Briefen går troligen hårt på produkt.

  5. D skriver:

    En fundering: Exakt vad gör en copywriter i en kampanj som denna? Kläcker idén?

  6. Anna skriver:

    Jag håller med signaturen Tessan ovan, jag är inte med i målgruppen, men jag tycker ändå inte att rumpor och snus är det som får mig att bli hungrig på hamburgare.

  7. Rain man skriver:

    Men. Nu fattar jag inte vad Tessan menar. Det roliga och fina med denna idé är väl att det är en oväntad avsändare – inte snus? Om man blir supersugen på en hamburgare av annonsen? Kanske inte. Men idén bygger varumärket på ett avspänt och skönt sätt. Tack.

Kommentera