Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

"När det lossnar är det magiskt, jag kan knarka på det"

filip_nilsson2

I arbetet med boken plöjer jag igenom böcker, bloggposter, artiklar och kursbrev med det bästa som har sagt och gjort inom reklam. Det är stort. Många av de guldkorn som jag hittar kommer jag att hålla på och använda i boken. Men en del kommer jag att dela med mig när det känns rätt. Som nu.

När seklet var ungt gjorde Göteborgs-Posten en intervju med Filip Nilsson, creative director och copywriter på Forsman & Bodenfors. En och annan pratar fortfarande om den där artikeln, säger att den var riktigt bra, men när jag ber folk rota fram den går de alltid bet. Men Christer Wiklander har förevigat åtminstone två brottstycken ur reportaget. Här:

– Kicken i det här jobbet är den intellektuella jakten på en lösning … på en bra idé … en sen kväll eller natt, man kanske har varit hemma en sväng först så att man slipper dåligt samvete, går upp på byrån och så är ett gäng kompisar också där … först går det jättetrögt, man sitter kanske tyst och tittar på varandra … för det går ju inte att tänka ihop … men så får man en tanke och börjar med att säga att det här är en skitdum idé … jag menar egentligen inte så här … men sen när det lossnar är det magiskt … jag kan knarka på det, säger han och skrattar glatt vid tanken på hur det känns att blotta en idé.

– I nästa steg händer det som gör att det är så fantastiskt att jobba ihop. Man springer runt med sitt embryo som en tok och drabbar alla i närheten … vi har en kultur på byrån … det är nästan lite religiöst … men det går ut på att ingen får säga ”lägg dig inte i det här” … och att ingen äger sitt jobb. Det är allas jobb. Vi är inte duktigare än andra i branschen men vårt sätt att jobba gör att vi får ut mycket av vår eventuella talang.

Har du reklamrelaterade några citat som du tycker ska finnas med i den kommande boken? Mejla oss (Christer Wiklander och mig) på reklambibeln(a)pleasecopyme.se. Vill du förhandsboka boken? Närmare hundra personer har redan gjort det. Mejla oss på samma adress. Vår förhoppning är att ge ut boken vid årsskiftet 2010/2011. Hej!

6 svar till “"När det lossnar är det magiskt, jag kan knarka på det"”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg and Eva Råberg, Stefan Thomson. Stefan Thomson said: RT @pleasecopyme: Filip Nilsson: ”När det lossnar är det magiskt, jag kan knarka på det” http://bit.ly/90LrBI #pleasecopyme […]

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    ”Playing it safe is just about the riskiest thing you can do.” BB

    Men det reklamromantiska citatet har du säkert redan med.

  3. Mattias skriver:

    Eric: Tack för citatet. Han sa så mycket klokt den mannen.

  4. Anjo skriver:

    Jag känner mig kass nu, men jag har verkligen den artikeln hemma, Mattias.

    Ska försöka ta med den nästa vecka.

    Eder kollega
    Andreas ”4-0” Johansson

  5. Sara skriver:

    wow, det låter precis som det perfekta framtida yrket. det ska jag ta med mig.

  6. Anna skriver:

    Blir lite fundersam vad poängen med boken är. Det finns ju liksom inget särskilt uppseendeväckande, speciellt eller klokt i de här gamla citaten. Så där har det ju varit länge, på varenda byrå. Det är liksom inte konstigare än att säga ”på morgonen vaknar jag, drar mig lite för länge och sen kommer jag in lite sent”. Som är precis lika mycket igenkänning för många kreatörer. Så helt utan ironi, och helt utan elak baktanke, undrar jag ödmjukt: Vad är det ni ska göra? Beskriva grunderna i reklamyrket för oinvigda? Jag skulle vilja skaka om er lite och bara ”Vakna, hallå, det finns mycket som behöver bli sagt – så varför slösa tid på det som verkligen, verkligen inte är nytt för någon?”

Kommentera