Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fatta det digitala – här är boken som kostar en tweet

ohmygod_cover

Du som inte konstant har fridykt i Marianergraven de senaste fem åren har märkt att någonting har hänt. Förutsättningar för att skapa kommunikation och reklam har förändrats. Kanalerna är fler. Mottagarna kräsnare. Och mycket handlar om den digitala utvecklingen. I allt detta känner sig många – åldrande annonsbyråstofiler inte minst – förvirrade och halvt skräckslagna. Tur då att Christian Behrendt och Leif Abraham har skrivit en bok som är både kortfattad och smart. De bildar kreatörsparet Innovative Thunder, och arbetar just nu på R/GA i New York. Tidigare har Christan och Leif jobbat på CP+B och Jung von Matt. De vet med andra ord vad de snackar om. Över till vad de snackar om:

Boken heter Oh My God What Happened and What Should I Do? Det är en rätt usel titel, men döm inte hunden efter håret. För boken är riktigt bra. För den som är sanslöst insatt är det mesta i och för sig självklarheter. Men den som inte riktigt fattat galoppen kan här glufsa i sig aha-upplevelser. Boken är inspirerande, snarare än undervisande. Och utdelar en schysst pungspark på de nämnda stofiler som tror sig fatta det digitala, men i sanningens namn inte har en suck.

För det kommer inte för alltid gå att leva kvar i den komfortabla zonen där tv-reklamen och annonsen är de imaginära kungarna. Istället är det digitalt, interaktivt och viralt som skakar rumpa – oavsett om man vill tro det eller inte. Vi lever i en digital värld – eller ah, de som vi ska engagera gör det i alla fall – och ser hur reklam upphör att vara reklam. Här handlar det om att skapa en relation mellan varumärken och människor. Och om att tillföra något som faktiskt berika människors liv – som gör dem delaktiga. Plötsligt blev det hela kanske lite svårare (men mycket roligare).

Alla svenska reklambyråer borde skriva ut den här boken och distribuera den som mer eller mindre obligatorisk toalettläsning. För det räcker inte att några få tar det till sig; varenda kotte på byrån behöver förstå (och vilja förstå) det här.

Du som har Twitter kan köpa boken till det faciala priset av en tweet – en smart betalningsmodell som författarna själv har utvecklat. Du som hellre vill få boken på posten kan betala en hundrafemtiolapp hos Amazon.

www.ohmygodwhathappened.com

***

Här är andra böcker som du borde läsa:
Rework och Ignore everybody

Alla svenska reklambyråer borde skriva ut boken och distribuera den som mer eller mindre obligatorisk toalettläsning. För det räcker inte att några få tar det till sig; alla på byrån behöver förstå (och vilja förstå) det här. Du som har Twitter kan köpa boken till det faciala priset av en tweet – en smart betalningsmodell som författarna själv har utvecklat. Du som hellre vill få boken på posten kan betala en hundrafemtiolapp hos

2 svar till “Fatta det digitala – här är boken som kostar en tweet”

  1. Robin skriver:

    Åh, vad jag önskar att de hade kallat det ”Pay it Tweetward” istället.

  2. […] Fatta det digitala – här är boken som kostar en tweet […]

Kommentera