Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Mattias möter Mattias i öppenhjärtig intervju om boken

mattias_must

Hej Mattias, hur går det med boken?
– Jotack, det går framåt, men jag hade önskat att vi hade kommit ännu längre. Men jag lär mig av allt. Som att det verkligen tar tid att skriva. Och att det tar tid innan man ens börjar skriva.

Men när är den klar egentligen?
– Haha, det är nog den näst vanligaste frågan jag får just nu. Den vanligaste har du redan ställt. Jag trodde som sagt att det skulle gå fort att skriva en bok, men har insett hur mycket arbete det kräver och hur mycket som måste falla på plats. Nu är jag övertygad om att boken kommer ut under hösten 2011. Den som väntar på en riktigt bra bok om den svåra konsten att skriva reklam får alltså vänta lite till.

Vad händer just nu?
– Bra fråga. Just nu förhandlar vi med de förlag som har visat intresse. Jag är verkligen glad – men inte överdrivet förvånad – över att de är angelägna om att få ge ut boken. En förlagsredaktör ringde redan samma dag som presentationen från oss landat i mejllådan. ”Du, Mattias. Ibland läser man en bokidé som verkligen fångar ens intresse, och man tänker ‘det här låter väldigt spännande’. Och det hände i morse.” Sådant gör mig glad att höra. Nu hoppas jag att vi har klart med ett förlag inom de närmaste veckorna.

Kul. Och hur funkar det att vara två om att skriva en bok?
– Det funkar fint. Jag är väldigt glad att Christer Wiklander frågade mig om vi skulle skriva en bok ihop, och jag är övertygad om att vi är ett riktigt vasst team. Han har över fyrtio års erfarenhet av reklambranschen, jag har fyra, men vi delar ett brinnande intresse för reklamtexter och kommunikation. Vi kommer att skriva boken tillsammans, men har bestämt att jag kommer att vara redaktör och projektledare. Det innebär helt enkelt att jag håller i alla kontakter med förlag och formgivare.

Ja, just det. På Twitter efterlyste du nyligen ”Sveriges bästa bokformgivare” har du fått hybris? Och har du fått napp?
– Haha, nä jag har inte fått hybris. Det här ska bli en riktigt bra bok, och då vill vi jobba med en riktigt duktig bokformgivare. Om jag fått napp? Ja, många. Det är ingen hemlighet att det finns många fantastiska formgivare i det här landet. Men det är inte fullt lika många som är bevisat begåvade när det handlar om böcker. Jag har själv tagit kontakt med formgivare som jag känner, och har därutöver fått tips om många andra. Vem det blir avgör vi tillsammans med det kommande förlaget.

Vad kommer Reklambibeln att handla om egentligen?
– För det första har vi faktiskt bytt arbetsnamn. Numera jobbar vi för att boken ska heta Copywriterbibeln, men det kan förstås också komma att ändras. Hursomhelst kommer boken att handla om den svåra konsten att skriva reklam. Med både rötter och vingar kommer vi att lära av de gamla mästarna, men framför allt ta redan på vilka sanningar som är eviga i dagens föränderliga medielandskap. Vi vill att boken lära ut och inspirera till stordåd inom hantverket genom handfasta skrivråd, klassiska reklamkampanjer och intervjuer med Sveriges ledande reklamskribenter. Redan nu är det klart att Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm, kommer att medverka i intervjuform. Framöver kommer vi att presentera fler.

***

Redan nu har ett hundratal kloka förhandsbokat Copywriterbibeln. De kommer att ha första tjing när boken är klar. Vill du också? Mejla mattias(a)akerberg.com – skriv Förhandsboka i ämnesraden.

Är du Sveriges bästa bokformgivare? Eller vet du vem som är det? Mejla mattias(a)akerberg.com – skriv istället Bokformgivare i ämnesraden. Tack redan nu.

Kommentera