Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Pelle Sjönell: "Att följa strömmen är inte reklam"

sjonell

Pelle Sjönell är executive creative director på Bartle Bogle Hegarty i New York. De senaste åren har han gjort belönade kampanjer för Axe, Oasis och staden New York. Pelle var huvudjuryordförande i Guldägget 2009. Om kreativ reklam har han sagt det här:

Reklam handlar om att hela tiden uppfinna nytt. Att följa strömmen är inte reklam. Gör man samma sak som konkurrenterna gör man inte reklam … så gör tvärtom!

Bonus: Darling snackar idétorka med Pelle Sjönell, Amir Chamdin, Lovisa Burfitt och Marita Lindqvist.

3 svar till “Pelle Sjönell: "Att följa strömmen är inte reklam"”

  1. Cecilia Ödman skriver:

    Att följa strömmen kan fortfarande vara reklam – däremot kanske det inte är bra reklam. Om man med bra reklam menar kreativ och guldäggsvinnande. Menar man däremot att bra reklam är den som säljer varor och tjänster kan det faktiskt vara så (ur kreatörens perspektiv) illa att reklam som följer strömmen faktiskt är bra reklam.

  2. Anna skriver:

    Åh, Darling! Saknar den tidningen.

  3. Jenny skriver:

    Kul med nostalgiskt Darling-reportage! Jag träffade redaktionen dagen efter de fått guldägg för deras webbkampanj ”Get som real”, om att skaffa sig egna människor att ligga med eller titta på (typ) istället för att titta på porr. Det var väl en webbyrå som hette Moonwalk som låg bakom har jag för mig. Mkt bra!

Kommentera