Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sanningen om subtila symbolen i Skottland

För några veckor sedan var min pappa och jag på femdagarsresa i Skottland. Det var riktigt fint. Vi hamnade på en och annan pub såklart, och kollade en del på fotboll. På Molly Malones i Glasgow såg vi Chelsea vinna ligan. Och trots deras bländande spel är det en närmast bagatellartad detalj som har satt sig fast sig på hjärnan. Jag tänker på den lilla symbolen i tv-skärmens nedre högra hörn: ett tomt ölglas med vita konturer. Den är inte stor, men det går liksom inte att missa den. Den där lilla måsskiten på skärmen fick mitt undermedvetande att tänka på öl, och mitt medvetande att tänka: smart subtil reklam.

Det är ju hur smart som helst av Guinness, tänkte jag. Det är en konstant påminnelse om att antingen dricka dricka – eller pallra sig till baren för att köpa en till, en till, en till, en till. Det är ju briljant!

Men intensiva efterforskningar visade att jag hade fel. Det handlar inte om briljant smygreklam. Istället är det Sky Sports som placerar ölsymbolen på skärmarna hos de pubar som har betalat för tillståndet att visa tv-bolagets sportsändningar. En slags kvalitetsstämpel med andra ord. Jag blev lätt besviken. Men tanken lever vidare. Reklamens vägar äro lika många som outgrundliga. Ibland tar den bakvägen in i hjärnan, utan att det ens är avsiktligt.



Kommentera