Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tänk det otänkta – bryt dina invanda mönster!

pastahlberg

PA Ståhlberg är tänkologen som vill få dig och mig att tänka annorlunda. I pinfärska boken Tänk det otänkta förklarar han hur vi kan lyckas bryta invanda tankemönster.

Idag menar många att vi genomgår ett paradigmskifte och lämnar industrialismen bakom oss. PA Ståhlberg håller inte med. Istället tycker att han vi är fast i våra tankemönster och strukturer, som i sig är djupt rotade i just industrialismen. Men det finns hopp. För vi har möjlighet att skapa ett paradigmskifte som bygger på hjärnkraft (inte på muskler eller maskiner), och att bygga en mental infrastruktur som spränger gränser. Låter det flummigt? Det är det inte. Bara extremt spännande. Nyckeln till att skapa den nya infrastrukturen är just detta: att försöka tänka det otänkta.

tankdetotankta_cover

Som inspiration berättar han om Mercedes och koffertfisken, Fredrik Mattsson och Innovation C-stolen, och vad Alexander Fleming hittade när han kom tillbaka från semestern. Och visar hur du och jag med hjälp av fokuseringspunkter och slumpordstänkniker kan komma på spännande idéer. Tänk Tusen Tankar, uppmanar han. Tänk Tusen Tankar. Hur ofta orkar, vågar och tar jag mig verkligen tid till det? Och hur är det för dig?

I jakten på att bryta mönster och tänkta det otänkta ger PA Ståhlberg ett genialt råd. Ett råd som jag liksom inte kan släppa. Han säger: använd din fantasi – utan begräsningar: tänk att du är i en tecknad film. Och förklarar:

Du kan göra vad du vill. Det vill säga du kan teckna in vad som helst i filmen och ta bort vad som helst. Du har full kontroll på alla naturkrafter.

Tänk det otänkta är ett vackert manifest, ett brandtal för annorlundatänkande. Och jag gillar det som bara den. PA Ståhlberg vågar kritisera vårt samhälle, vårt skolsystem och vår hela syn på utbildning. Han poäng: vi lär vi oss mönster som cementerar vårt sätt att tänka. Vi blir normala helt enkelt, när det enda rätta är att vara onormal, att träna på att tänka det otänkta, göra det ogjorda, och kommunicera det okommunicerade. Amen.

stol_innovation

Men allt är inte frid och fröjd. Jag tycker att det tar väl många sidor innan PA Ståhlberg kommer till den verkliga kärnan. Och jag saknar de där riktigt tydliga metoderna för att tänka annorlunda. Dessutom tycker jag att det är problematiskt att definiera kreativitet på samma sätt (i detta fall: som lika med annorlunda), oavsett om vi snackar konstnärskap eller reklam. Jag har tidigare formulerat tanken om köpt och fri kreativitet, och hävdar fortfarande att de skiljer sig åt. Reklam ska lösa ett problem och skapa förändring. Räcker det då med att vara annorlunda? En stol som bryter mönstret för hur en stol brukar se ut – och många därför inte förstår att det är en stol – kallas för kreativ, men skulle vi kalla banbrytande reklam som missar målet för kreativ?

Hursomhelst. Den svenska reklambranschen behöver den här boken. Alla borde läsa den. Och börja försöka tänka det otänkta. Då kan vi nog skapa ett paradigmskifte på riktigt. Och göra bättre reklam till på köpet.

Köpa boken? Den finns hos Adlibris för 169 kronor.

***

I boken uppmanar PA Ståhlberg dig och mig att bygga vidare på andras idéer. Precis det blir uppdraget i tävlingen som drar igång här på Please copy me om ett par dagar. Priset till dig som deltar med din hjärnkraft kommer att bli både annorlunda och nyttigt. Håll utkik!

Kommentera