Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Bogusky lämnar reklambranschen – för någonting betydligt större

bogusky_pic

I januari 2010 lämnade han Crispin Porter + Bogusky och började som chief creative insurgent på byråns ägarbolag MDC Partners. Nu väljer Alex Bogusky, 47, att ta avsked av reklambranschen. Nyheten kommer som en chock för många, medan några haft det på känn; Bogusky har de senaste åren alltmer engagerat sig i projekt som inte luktar särskilt mycket reklam. Som böckerna The 9-Inch ”Diet” och Baked In till exempel. Eller cykelföretaget B-Cycle och den livestreamade talkshowen Fearless Q&A. Nu kommer han att fortsätta jobba med projekt som är ”beyond advertising.”

I en intervju med The New York Times berättar Alex Bogusky om sina framtidsplaner:

I don’t think I’ll do much advertising. I’ve done plenty of it; I’m not able to find challenges in it. Mostly, what I want to do is participate in this cultural revolution that’s happening, mostly outside of advertising. The more interesting stuff is coming from the fringes, and that’s where I want to be.”

Jag älskar den här (självklara) insikten! Den väcker så många viktiga frågor. Som varför reklamen är en spegelbild av nutiden, och inte en förändrande kraft. Eller varför vi ens jobbar med reklam. Och hur vi inifrån vår bubbla ska kunna förstå allt det som händer utanför. Det Alex Bogusky har fattat och gör verklighet av känns i min värld mycket mer befriande än beklagligt. Han flyttar – det må låta klyschigt, men skit samma – gränserna för vad som är reklam. Plötsligt blev liksom reklambranschen mycket större. För var går egentligen gränser mellan det vi gör nu och det vi ännu inte kallar reklam?

Varför Bogusky – förutom bristen på utmaningar – väljer att lämna branschen kan vi förstås bara spekulera i. En kvalificerad gissning är att hans personliga ställningstaganden inte alltid fallit i god jord hos uppdragsgivarna. Att skriva en bok om övervikt och samtidigt göra reklam för Burger King och Domino’s är som upplagt för krock. Där har vi nästa stora fråga: vad gör vi när våra principer går på tvären med det vi gör? Viker ner oss? Står upp och tar konsekvenserna? Tänk om vi i reklambranschen genom detta fick lite mer ryggrad, lite mer pondus och äntligen vågade stå för någonting.

Nyheten om att Alex Bogusky lämnar branschen dominerar den amerikanska och engelska branschpressen. I Sverige blir det en notis i Resumé och en halvlång artikel i Dagens Media. Men jag är knappast förvånad. Vi är en – i mångt och mycket – hopplöst historielös bransch som saknar kunskap om de kreatörer som skapar reklam som inspirerar och utmanar. Konstnärer kan sin Rembrandt, designers sin Starck och rallyförare sin Carlos Sainz. Vi däremot… ah, du fattar min poäng.

Hursomhelst. Under de senaste decennierna har Alex Bogusky varit med och tagit fram rader av belönade kampanjer. Bland uppdragsgivarna finns Burger King, Volkswagen, Hulu, Ikea och Best Buy. Här är ett urval:

The Truth – Body bags

The Truth – Singing Cowboy

Volkswagen – Routan Boom

Hulu – Alec in Huluwood

Burger King – Whooper Freakout (kolla hela kampanjsajten!)

Burger King – Simpsonize yourself

Whooper Sacrifice

Whooper Virgins

Volkswagen – Safe happens

IKEA – The Lamp

Mini Cooper – Counterfeit


BONUS: Elias Betinakis tipsade om den här presentationen, där Bogusky avslöjar två (minst) smarta råd. Tack!

7 svar till “Bogusky lämnar reklambranschen – för någonting betydligt större”

  1. @collentine skriver:

    Kommer sakna hans dokumentärstil och leken med förväntningar han använder sig av. En del riktiga klassiker som man kommer ihåg länge…

  2. […] Alex Bogusky lämnar branchen för ”saker bortom reklam”. Twitters okrönta copykung Mattias Åkerberg reflekterar över det. För visst känns reklam väldigt snävt i dessa […]

  3. Maria skriver:

    Angående något helt annat – reklam som gör ringar på vattnet:

    http://www.nwt.se/hagfors/article733869.ece

  4. Jens Östgaard skriver:

    Om skälen till avhoppet är moraliskt grundade så är det inte svårt att förstå honom. Om jag skulle ägna all min kreativa kraft åt att göra reklam för bilar, kortlivade möbler och skräpmat så skulle jag också börja fundera över vad min reklam egentligen gjorde för gott. Nu har vi hos oss tack och lov börjat i andra änden genom att vid varje nykundsmöte ställa frågan internt. ”Är detta en kund vars merförsäljning vi som byrå och individer vill stå bakom. Ja – välkommen till S&Ø, Nej – Tyvärr, vi tror inte att vi är rätt byrå för denna vara/tjänst. Ganska enkelt eller hur?

  5. […] Reklamgurun Alex Bogusky avslutade precis sin reklambana och är ännu en av dem som öppnade upp för vad som är reklam. […]

  6. […] Reklamgurun Alex Bogusky avslutade precis sin tur i reklamkarusellen och är en av dem som kanske öppnar upp lite mer för vad som är reklam. […]

  7. e skriver:

    Tänk om alla dessa kreativa, aktiva och påhittiga människor gjorde påverkansmaterial baserat på någon slags värdegrund. Att de (vi) alla funderade på vad vi påverkar i vårt jobb.

    ”Ingen diktaturs propagandaapparat har väl sysselsatt så många med att försöka få människor att bete sig på ett visst sätt som vårt samhälles reklambransch”. Fridolin ur klimatmagasinet Effekt.

Kommentera