Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är min första halvlek 2010

Det är tid att koppla ur, koppla av, koppla bort. Tid att ta semester helt enkelt. Men först en blick i backspegeln. Jag har börjat gilla det där, att se tillbaka och samla ihop intrycken av det där som har hänt (för att sedan gå vidare). Det brukar alltid bli tydligt att man har hunnit med en hel del. Det här första 2010-halvåret är långt ifrån ett undantag.

***

Men det har varit en lite speciell första halvlek. I mars valde jag att gå ner i tid på jobbet, och arbeta tre dagar i veckan med boken, bloggen och de där projekten som annars inte får någon tid. Hur man försvarar någonting sådant ekonomiskt har jag ingen aning om, men för mig var det viktigt och lite smart. Det händer någonting med tankarna när man släpper in lite luft i kalendern, och ser saker och ting lite utifrån. Fler – kanske du – borde fundera på att göra likadant någon gång.

ikeagomma

Tillsammans med 300 andra lekte jag kurragömma på IKEA Bäckebol. Det var en väldigt kall januaridag. Oskar Hanska följde med för att dokumentära påhittet. Efter 20 minuter i en varm hög av knallgula shoppingkassar blev jag avslöjad av ett par finniga sjuttonåringar. Men Göteborgs-Posten tyckte åtminstone att jag hade lyckats hitta det bästa gömstället. Och det är förbaskat roligt att leka – särskilt på IKEA. Att nästan 6 000 har sett filmen på YouTube är bara konstigt. Och lite kul.

Folkets_guldagg_366bred_sv

En söndag i februari mötte jag upp Dan Stendahl, ad på Dragster, för en sen frukost på Soho. Vi skulle egentligen ha pratat om annat, men vi kom att prata om Folkets guldägg och kunde inte sluta. Vi skissade på en plan, och valde att sjösätta det hela utan att in i detalj ha planerat resan. En vecka senare var vi i gång. En bloggpost som förklarade grejen – och en Facebook-grupp som samlade engagemanget. Och egentligen hade vi inte räknat med något större sådant från branschen, de många hejaropen överraskade oss. Folk hörde av sig och vill bidra med sin kunskap och sina kontakter. Vi hittade en välgörenhetsorganisation (steg ett!), men deras marknadschef ville att vi skulle dubbelkolla med Komm att det var okej att köra. Det gjorde vi – och där blev det stopp. Men inga hårda känslor uppstod; Komm förklarade att de gillade vårt initiativ, men att de ägde rätten till varumärket Guldäggstävlingen (dock inte Guldägget). De bad oss att hitta ett annat namn, men vi förklarade att Folkets guldägg är det enda självklara namnet, och lämnade därefter hela idén till Sveriges Kommunikationsbyråer att förverkliga redan 2011. Det var inte planen från början, men så blev det. På två veckor har bidragit till att skapa en debatt om ett bredare – och bättre? – guldäggstävling. 800 medlemmar på Facebook, 50+ kommentarer på Dagens Media samt flera krönikor och bloggposter på webben talar sitt tydliga språk. Vi är många som hoppas på ett Folkets guldägg nästa år.

***

Apropå tävling. Med det starka stödet från dig och många andra som läser den här bloggen upprepade Please copy me bedriften att nå en pallplats i omröstningen YABA 2010. Efter fjolårets seger blev det i år en delad – med The Brand Man – andraplats. Björn Alberts vann rättvist. Jag tackar ödmjukt för alla röster – och de stöttande orden från Magnus Jakobsson, Ulrika Good, Bo Bergström, Emma Zetterholm Kling, Daniel Vaccino, Oskar Hanska och Navid Modiri.

guldet_sv

Att sitta i Guldäggsjuryn var ett svårt, spännande och väldigt roligt uppdrag. Jag försökte att inifrån ge en så tydlig bild som möjligt av hur juryarbetet går till [1 2 3] – utan att avslöja några som helst detaljer om resultatet. Det var en hårfin balansgång. Men det gick fint. Och det var härligt att umgås med begåvat reklamfolk många dagar i sträck.

guldaggsg_2_sv
Bild-11_sv

Själva Guldägget blev en kväll att minnas. DDB Stockholm dominerade.  Niklas ”Jobb utan klipp” Lundengård fick min extra galabiljett, och Maria Häggman agerade mingelfotograf. För den som gillar reklam är den här kvällen bättre än julafton. Först reklambonanza kvällen lång, sedan mingel tillsammans med landets roligaste kreatörer. Det hade hunnit bli ljust när jag till sist hittade hem efter festen.

***

Efter Guldägget fick jag uppdraget (tack, ADA!) att sammanfatta det gångna året inom den svenska reklambranschen. Inte helt enkelt, men jag tycker det blev en alldeles lagom omfattande branschanalys.

***

Ska kreatörer jobba gratis? Om det samtalade en panel med Richard Dore, Svante Hjertén, Ulla-Lisa Thordén och han Mattias Åkerberg en kväll i maj. Jesper Larsson ledde samtalet på Restaurang Bliss här i Göteborg. Vad vi kom fram till? Kanske att det visst är okej att jobba gratis ibland. Bara man får betalt för det i en eller annan valuta. Och eftersom många efter panelsamtalet ville fortsätta att diskutera frågan tog vi omedelbart initiativet till bloggen Jobba gratis, där vemsomhelst närsomhelst och hursomhelst kan bidra med sina åsikter och tankar.

sharea3_sv

Under våren har jag tillsammans med Navid Modiri, David Stiernholm, Maurits Johansson och Carl Ternstedt förverkligat ett inspirationsformat där människor fritt delar med sig av sin kunskap och kreativitet. Mitt uppdrag har varit att marknadsföra och paketera världens första Sharea – en kombination av orden share och area – på Världskulturmuseet den 21 maj. Det blev en fantastisk dag med många oväntade möten.

***

I början på juni gjorde jag en blixtvisit i Malmö för att träffa förlaget Roos & Tegnér. Det var ett utomordentligt bra möte. Vid förmiddagskaffet på Solde Kaffebar träffade jag – väldigt spontant och trevligt – Anders Svensson, som är ad på Södra Esplanaden. På kvällen hade Niclas Elving, Karin Ericson, Ludvig Svartz, Åsa Nordlöf, Hanne Klintoe och Jesper Lindgren vänligheten att ta med mig till på BELLE epoque och Mrs Brown. En fin kväll att minnas – tack!

Ett par veckor senare blev det klart att Roos & Tegnér blir förlaget som ger ut Copywriterbibeln (arbetsnamn!) hösten 2011. Det kändes som en fantastisk framgång. Resumé skrev om det hela, och kallade Christer Wiklander för reklamnestor och mig för stjärnbloggar. Där ser man.

***

Allting handlar om människor. Den här våren har inneburit oordinärt många möten med intressanta människor som fått mig att tänka nya tankar. Det har varit kul att – över lunch, kaffe och ibland någonting starkare – lära känna Stefan Thomson, Christer Andersson, Andreas Roman, Fredrik Toreskog, Jacob Nortoft, Beata Jungselius, PA Ståhlberg, Magnus Sjöbäck, Henrik Ladström, Charlotte Wik och John Sjölander lite bättre. Hoppas att det är början på… hur säger man… en vacker vänskap. Vi ses snart igen.

***

Häromdagen fick jag höra att jag är en reklamromantiker. Om det stämmer är det någonting jag är uppriktigt stolt över. Det ligger en storslagen förhoppning i den benämningen.

***

Men nu tar jag som sagt semester. Det blir fyra veckor i Kroatien (segling!), Nice (sol och mat!), Stockholm (allsång och skärgård!) och på lite andra platser. Däremot blir det ytterst sparsamt här på bloggen, Facebook och Twitter. Jobbmejlen får givetvis också vila under semestern (det enda rätta!).

Den 10 augusti är jag tillbaka igen. Då spelar vi andra halvlek tillsammans.

***

Tack för att du tagit dig tid att läsa det här.
Jag önskar dig en riktig skön sommar!



5 svar till “Här är min första halvlek 2010”

  1. Micco Grönholm skriver:

    Mattias,

    Ha en riktigt skön och solig sommar. Det tänker jag ha.

    Vi synes och höres i andra halvlek.

    Lev Väl!

    /Micco

  2. Tack för all inspiration Mattias.
    Ha en alldeles underbar sommar.

    Hälsningar
    Joakim Hökegård

  3. danne skriver:

    en imponerande halvlek måste jag säga. Du har mer energi och talang än någon annan jag känner. Ja, du är kort och gott, mycket bra.

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Henrik Ladström. Henrik Ladström said: Såg till min glada förvåning att @pleasecopyme nämnt mig på http://bit.ly/dl7jSo, och jag säger tack detsamma, nöjet är lika mycket mitt! […]

  5. Roligt att det blev Roos & Tegnér som får ge ut
    ditt kommande alster. Ta nu en av-, ned- urkopplad
    sommarvila. Du har verkligen förtjänat det. Vi ses efter
    semestern. — PA

Kommentera